Det hela började med att Björn Daniels och Julius Aspman startade en Facebooksida och började lägga upp skidfilmer. När de hade omkring 3.000 följare tyckte en kompis att de skulle passa på att samla in pengar till Musikhjälpen.
– Sedan dess har vi känt att vi har så mycket ögon på oss den här tiden på året. Varför inte utnyttja det till att fortsätta göra något bra – det är nästan en skyldighet, säger Julius.
Färgade och permanentade håret
Duon utlyser olika delmål på deras Facebooksida för att samla in pengar: Exempelvis skulle Julius permanenta sin lugg när de fått in 130.000 kronor. Vid 160.000 blev luggen dessutom rosa.
Under fredagseftermiddagen var insamlingen uppe i 401.120 kronor och de har utöver sina nya frisyrer bland annat haft Luciatåg på Konsum och åkt fyra mil skridskor i en hockeyrink.
– För oss är det viktigt att visa att vi förstår allvaret bakom Musikhjälpen och temat ”Barn är inte till salu” också: Visst, vi gör konstiga och flamsiga grejer men det har ett gott syfte och vi försöker påminna alla om vad vad pengarna går till, säger Julius.
”Blir en gemenskap”
Konceptet med delmål har varit lyckat: ”Julius och Björnhjälpen” ligger i topp bland Musikhjälpens olika bössor. Insamlingen har dessutom nästan 5.000 olika givare och det är finast av allt, menar Julius.
– Det visar att vi engagerar många. Det blir någon slags gemenskap i det här som nästan är finare än summan pengar – det går att få folk att jobba tillsammans mot något.
På söndagseftermiddagen har insamlingen seglat upp som andra största i Sverige och är uppe i över 1,1 miljoner kronor.
SKÄNK PENGAR TILL MUSIKHJÄLPEN
Julius och Björns bössa: Julius och Björnhjälpen
Här kan du se Julius och Björns utmaningar: Länk till Facebook