Vägsträckan har skapat rubriker för att vara en synnerligen vältrafikerad pendlingsväg med hög olyckstäthet, bland annat på grund av att långa sträckor saknar mitträcken.
För att minska risken för dödliga olyckor sänktes hastigheten i slutet av 2019 från 90 km/h till 80 km/h på sträckan, vilket föranledde flera debattartiklar och upprörda inlägg från dalapolitiker som tyckte att den förlängda pendlingstiden försvårade för landsbygdsbor.
Byggstart inom tre år
I pressmeddelandet från regeringen preciseras inte hur mycket pengar som går till Djuråsvägen, bara att det är en samlad nationell infrastruktursatsning på 700 miljarder kronor. Det framgår inte heller exakt vilka åtgärder som ryms i budgeten, men i somras berättade Trafikverket om planer på en satsning i tre etapper, där etapp 1 mellan Mellstarondellen i Borlänge och Norr Amsberg ska inledas 2021. Det vägavsnittet ska få mitträcken.
Etapp 2 går mellan Norr Amsberg och Sifferbo med en ny vägsträckning norr om den befintliga, och etapp 3 ansluter Sifferbo till samhället i Djurås.