Foto: Hannes Forssell/SVT

Kommuner vill skynda på ombyggnation av dödlig väg

Uppdaterad
Publicerad

Borlänge, Gagnef och Leksands kommun lämnar nu tillsammans med Region Dalarna in en gemensam skrivelse till Trafikverket och regeringen för att sätta fart på ombyggnationen av E16 mellan Borlänge och Djurås.

Kommunerna vill att vägen, som är Dalarnas mest trafikerade, snarast möjligt byggs om till mötesfri väg.

– Dels är det av trafiksäkerhetsskäl, vi har haft dödsolyckor som kunde gått att undvika om vi haft mitträcke. Sen har vi ett annat beteende nu jämfört med tidigare, vi flyttar inte till jobb och studier på samma sätt utan vi vill pendla och där finns en smärtgräns för hur lång tid man är beredd att pendla, säger Ulrika Liljeberg (C), kommunalråd i Leksands kommun.

E16 Borlänge-Djurås

Vill få med i nationell plan

Trafikverket arbetar för att få vägen inskriven i den nationella planen för 2018-2029. Inlagan som kommunerna nu förser Trafikverket med är tänkt att ge myndigheten ytterligare argument för att prioritera sträckan. Det är regeringen som beslutar om sträckan sedan kommer med i planen.

I väntan på detta så kommer trafikanter på vägen att få sänka hastigheten från 90 km/tim till 80km/tim inom ett par år. Hastighetssänkningen är inplanerad sedan tidigare av Trafikverket och sker stegvis över hela landet på 90-vägar som inte är mötesfria. E16 mellan Borlänge och Djurås räknas som en av Sveriges farligaste vägar, och kommer att skyltas om till 80 km/tim under 2019.

Vill inte ha hastighetssänkning

Jan Bohman (S), kommunalråd i Borlänge, vill se en mötesfri väg så snart som möjligt. Han gillar inte tanken på en hastighetssänkning på vägen.

– Det försämrar för pendlare och för turisttrafiken. Det är många tätbefolkade län som redan har fått mitträcken och 2+1-väg och det här skulle slå hårt mot vår region, säger Jan Bohman.

2.400 pendlare

2.400 kommuninvånare pendlar varje dag från Gagnefs kommun till Borlänge, något kommunalrådet Irene Homman (S) ser som ett bärande argument för att bygga om vägen.

– Vi måste ha en väg som vi känner oss säkra på, säger hon.

Vad är det som gör att det inte känns säkert?

– Vi har haft dödsolyckor på vägen, det tycker jag räcker, säger Irene Homman (S).

Besked 2018

Det är regeringen som beslutar om godkännande av den nationella planen. Förslaget på ny plan ska läggas fram senast 31 augusti, och beslut från regeringen kommer som tidigast i början av 2018.

Tror du att regeringen kan gå er till mötes?

– Vägen har åkt in och ut ur den nationella planen, den var med väldigt länge sen försvann den utan att vi förstod varför, nu hoppas vi att den kommer in och blir kvar, säger Jan Bohman (S).

Tidigare förekom andra uppgifter i artikeln som inte stämde när det gäller den nationella planen. Uppgifterna är nu korrigerade.

Fakta nya hastighetsgränser

En sänkning från 90 till 80 km/tim innebär 50 sekunder längre restid per mil. Om du har fem mils resväg innebär det fyra minuter och 10 sekunder längre restid.

Om man kör 90 km/tim i stället för 80 är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock.

Effekten av omskyltning samt om- och nybyggnad av vägar ger tillsammans cirka 16 sparade liv per år under planperioden 2014-2025.

Antalet restimmar beräknas totalt sett minska med cirka sju miljoner timmar per år. (De uppskattade restidsvinsterna är ojämnt fördelade över landet.)

Koldioxidutsläppen beräknas minska med 3.000 ton per år.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E16 Borlänge-Djurås

Mer i ämnet