Konsumentverket: ”Bankerna ska hjälpa dig att ta bort reservationen”

Publicerad

Det är banken som ska hjälpa dig att få tillbaka pengar som har blivit låsta på kontot. Det menar Konsumentverket med anledning av de många kortkunder som drabbats när de tankat drivmedel.

Många kortkunder upplever att de blir bollade mellan bensinbolag och banker när de försöker få tillbaka sina pengar som har blivit spärrade på kontot. Men de banker som hänvisar vidare till bensinbolagen gör fel enligt konsumentverket.

– Tekniskt sett så är det ju bankerna som reserverar pengarna, så det faller sig ju naturligt att det är banken som kan hjälpa dig att släppa reservationen, säger Rudina Muliqi, jurist på Konsumentverket.

– Men det förutsätter att bensinbolaget inkommer med underlag så att banken kan se vad kunden har handlat för.

Sedan i maj finns också en ny skrivning i betaltjänstlagen som säger att en reservation får endast ske när kunden har godkänt det exakta reservationsbeloppet. Det är dock oklart hur det godkännandet ska ske och lagen har ännu inte prövats.

Starta klippet ovan och hör konsumentverkets jurist om vad du som konsument ska vara uppmärksam på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.