– Det är obligatoriskt när man tar körkort för personbil och obligatoriskt med riskutbildning när man tar mc-kort men inte för yrkesförare på buss och lastbil. Det är mycket märkligt, säger Hans Moberg, vd på trafiksäkerhetsföreningen NTF Dalarna.
Men samtidigt finns körskolor som själva har lagt in halkkörning i utbildningen trots att det inte är obligatoriskt.
Trodde det ingick
Dalatrafiks vd kände inte till att det inte var obligatoriskt med halkkörning under riskutbildningen.
– Det visste vi inte om, men det bör ju ingå. Det är en ganska stor skillnad på att hantera en personbil och ett tungt fordon, säger Conny Strand som är vd på Dalatrafik.
Snurrade med buss
Ahmad Hassan är elev på en av de körskolor som själva valt att införa halkkörning.
– Jag snurrade med bussen och det fanns inget att göra, bara följa med, säger Ahmad Hassan efter att han kört på halkbanan.
Från Trafikskolornas Riksförbund vill man att utbildningen skall vara utformad så att man praktiskt får känna på hur fordonet reagerar vid halt väglag.
– Vi vill ha en utbildning som får föraren att inse begränsningen och inte hamna i den situationen där lastbilen eller bussen börjar sladda, säger Michael Axelsson som är vice ordförande på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
Enligt honom går det inte att lära sig halkkörning genom fakta utan det måste upplevas genom praktisk övning.
Ändrade krav
NTF har nyligen tagit ett beslut om att driva frågan för att få igenom en förändring av körkortskraven så snart som möjligt.
– Norge, Danmark och Finland har det men inte vi i Sverige och vi har ju också vinterväglag säger, Hans Moberg vd NTF Dalarna.