• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ministern: De riskmoment som ingår räcker

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inte hört att det efterfrågas medan dalapolitikern Roza Güclü Hedin (S) vill att kraven ändras.

SVT Nyheter Dalarna berättar om att riskutbildning med halkkörning på halkbana är obligatoriskt när du ska ta körkort för bil men inte när man ska ta körkort för buss och lastbil.

Transportstyrelsen menar att politikerna måste ta initiativet till en förändring.

Dalarna – Halkkörning för yrkestrafik

En av de som försökt få klarhet i varför det inte är är obligatoriskt med halkkörning när man tar körkort för lastbil och buss är riksdagsledamoten Roza Güclü Hedin (S).

– Det är märkligt att det inte är obligatoriskt när man tar körkort för buss och lastbil det är ju en ganska stor skillnad på ett tungt fordon och en personbil, säger Roza Güclü Hedin (S).

Under den borgerliga regeringen satt hon i trafikutskottet och hade då en interpellationsdebatt med den borgerliga infrastrukturministern Karin Elmsäter–Svärd och så sent som i somras ställde Güclü Hedin frågan till sin partikollega och infrastrukturminister Anna Johansson om varför det inte är obligatoriskt.

”De utbildningsdelarna som ingår är tillräckliga”

– Det är klart att man alltid kan säga att man borde ha mer av en massa saker men det handlar ju också om att hitta rätt nivå på saker. Hittills så har man gjort den bedömningen att de utbildningsdelarna som ingår är tillräckliga, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Anledningen till att man inte gör riskutbildningen med halkkörning obligatorisk tycks vara att det helt enkelt att det inte sker tillräckligt många olyckor med dödlig utgång där bussar och lastbilar är inblandade.

– När man gjorde riskutbildningen obligatorisk för bil och mc så var det för att man såg att olyckorna ökade men vi ser inte samma utveckling för den tunga trafiken, säger Karin Mikaelsson utredare på Transportstyrelsen.

Karin Mikaelsson säger vidare att frågan finns egentligen inte varken hos Transportstyrelsen eller rent politiskt men att man följer olycksutvecklingen.

– Om det skulle visa sig att det finns ett stort behov så finns det ju inte något som säger att det inte går att förändra över tid, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Halkkörning för yrkestrafik

Mer i ämnet