Organisationen Sveriges åkeriföretag kritiserar upphandlingen av vinterväghållningen i Dalarna och i Sverige. Dels anser man att det är för många led mellan Trafikverket och de faktiska företagen som utför snöplogning och dels kritiserar de att pengarna inte går till personen bakom ratten.
– Det handlar om akuta åtgärder som måste ske, säger Peter Svensson, branschföreträdare Sveriges Åkeriföretag.
Trafikverket menar däremot att det inte finns något hot och att vinterväghållning görs bra.
– När det gäller vinterväghållningen så hänger det ihop med andra områden. Vi ser inte att man enbart skulle kunna bryta ut en del, som plogning, säger Marcus Danielsson på Trafikverket.
Hur fungerar snöröjningen där du bor?
Den arge motionären • Nu får ni rycka upp er och ta tag i gångvägar och cykelbanorna runt om i Borlänge, det ligger snöhögar på fel ställen, oplogade trottoarer, dåligt sandat och halt för dem äldre och cyklister, borde kommunen inte prioritera sådant ?
Att ordna upp ordentlig snöröjning bidrar till bättre folkhälsa och bättre miljö, Vakna Borlänge Vakna !!!
Bosse före detta chaufför och plogbills förare! • Det plogas tillräckligt, men ofta mycket snö kvar på vägen! Och salt i mycket snö blir ju modd, mycket farligare än vitsnö dåliga plogar och dåligt betat är orsaken! Gamla Vägverket hade riktigt bra plogar på 70-80 talet med gummiskär hade fungerat utmärkt på vår dubb spåriga vägar!
Erik • Upphandlingarna från både stat och kommun är krånglig och förutsätter en stor administrativ kunskap snarare än praktisk kunskap i själva utförandet.
Det är enbart de stora företagen som får alla kontrakt och sedan försöker de på olika sätt att pressa de små företagen/åkare att snart jobba gratis
Förbättringsområden Sveriges Åkeriföretag vill se:
• Sluta upphandla efter principen lägsta anbud vinner. Lägsta pris kommer alltid att bekostas av något annat, ofta förarnas arbetsmiljö.
• Upphandla vinterväghållningen separat i driftområdena.
• Upphandla direktavtal mellan upphandlare och de upphandlare och de aktörer som äger vinterväghållningsresurserna, främst åkerier och lastbilscentraler.
• Grund- och jourersättning måste höjas för att skapa goda förutsättningar för åkerierna att kunna investera samt skapa drägliga förhållande för de som binder sig till uppdragen.