– Jag tror det är kontinuiteten och tillgängligheten som gör att vi är i topp, säger Malin Ernstsson, chef på vårdcentralen i Långshyttan.
År efter år har vårdcentralen hamnat i topp i undersökningen som kommer från den återkommande nationella enkätundersökningen Nationella patientenkäten (NPE), där man samlar ihop patienters upplevelser av läkarbesök inom hälso- och sjukvård i hela landet.
Dalarna på plats 7 av 21
Drygt 2 000 personer över 18 år har svarat på enkäten i länet. Dalarnas vårdcentraler hamnar på plats sju av Sveriges 21 regioner. 83,5 procent av dalfolket som deltagit i den nationella patientenkäten tycker att tillgängligheten till deras vårdcentral är god.
– Jag är mycket stolt över resultatet som vårdcentralerna får av dalfolket. Det är tuffa tider med många utmaningar, det är ett svårt ekonomiskt läge och stor konkurrens gällande rekrytering. Samtidigt finns det stora förväntningar på vad våra verksamheter ska leva upp till, säger Helén Kastemyr, divisionschef primärvård Region Dalarna.
Resultaten i enkäten används för att förbättra och utveckla vården i Sverige utifrån patientperspektivet.
I videon: Så jobbar den topprankade vårdcentralen – följ med till vårdcentralen i Långshyttan.
Vårdcentraler i Dalarna som ligger i topp:
Helhetsintrycket av Dalarnas vårdcentraler ligger på totalt 81 procent jämfört med rikets 80,1 procent. De ovan har fått högst resultat vad gäller helhetsintrycket.
1. Vårdcentral Kvarnporten i Falun – 93 procent
2. Vårdcentral Sälen – 91,7 procent
3. Vårdcentral Särna – 91,1 procent
4. Vårdcentral Långshyttan – 90 procent
Källa: Nationella patientenkäten/Region Dalarna