– Det är inga problem, säger Börje Cedeskog, förvaltare vid Lima besparingsskog.
Det stora projektet med att bygga en ny charterflygplats i Sälen kämpar mot klockan. Bolaget bakom vill öppna i slutet av nästa år men en lång rad problem har uppstått med både pengar, miljötillstånd och infrastruktur. Inte minst är det bekymmer med den nya vägen till flygplatsen som enligt Trafikverket blir klar först två år efter den tänkta invigningen.
Men nu erbjuder sig den stora markägaren Lima besparingsskog att hjälpa till att bygga en tillfällig bilväg runt flygplatsen.
– Vi äger ju marken där vägen ska gå och det finns ju redan en skogsbilväg där så det är inga problem att bygga ut den, säger Börje Cedeskog.
Den länsväg som går förbi platsen i dag blir obrukbar om flygplatsen byggs ut eftersom landningsbanan då kommer att gå rätt över vägen.
Tillfällig väg
Trafikverket planerar att bygga en ny väg runt området – ett jätteprojekt som beräknas kosta 100 miljoner kronor och som alltså inte blir klart förrän år 2019. Men Lima besparinggskog tänker sig en snabb handläggning om de får frågan om att bygga en tillfällig väg.
– Vi måste anmäla sex veckor innan att skogen ska avverkas och användas till väg. Men jag har aldrig varit med om att det har varit några problem med att bygga en sådan här väg, säger Börje Cedeskog.
Det är förstås är en helt annan prislapp på en sådan här tillfällig väg. Här handlar det inte om några 100 miljoner som i Trafikverkets projekt utan snarare om någonstans kring 2 miljoner kronor. Och kanske sex veckors handläggningstid istället för flera år.
Den tillfälliga vägen blir i så fall runt fem kilometer lång.
– Vi brukar kunna göra en bra väg för 200 kronor per meter. Säg att vi gör en riktigt fin grusväg här för kanske 400 eller 500 kronor per meter. Det är förstås helt andra siffror, säger Börje Cedeskog.