– Svenskproducerat och ekologiskt har varit trendigt men nu har det tvärvänt och det enda som konsumenterna bryr sig om är priset, säger Anita Boman Daniels, ordförande i LRF Dalarna.
”Intresset har tvärvänt”
Livsmedelsföretagens senaste trendmätning visar att konsumenter i allt större utsträckning väljer bort svensk/lokalproducerat.
Svensk/lokalproducerat har i sju år toppat listan på vilka konsumenttrender som påverkar livsmedelsföretagen mest. Men när matpriserna nu har ökat så har det åkt ner till en fjärde plats och toppar gör istället dagligvarukedjornas egna märkesvaror. En trend som LRF märker av bland sina medlemmar.
– Oron är nästan större nu, framförallt när det gäller konsumtionen. Dessutom påverkar räntehöjningarna nu och vi är en hårt belånad bransch, säger Anita Boman Daniels.
2022 blev bättre än väntat
Att 2022 blev ett bättre år än väntat för lantbrukarna spelar stor roll inför kommande utmaningar.
– Det hade varit väldigt illa om vi kommit från ett dåligt år och gått in i nästa med stor oro, säger Anita Boman Daniels.
Därför blev 2022 ett bättre år än väntat – se mer i klippet.