Beslutet fattades av LUFAB under dagen och anställningen upphör också idag.
– Eftersom att kommunen snart ska komma med nya direktiv om vad vi ska gå i för riktning så kände vi att det var dags med en ny ledning, en nystart helt enkelt. Hon har gjort ett jättebra jobb och gjort skillnad i sitt arbete, hon har accepterat det och vi har en överenskommelse, säger Veronica Zettergren, styrelsens ordförande, till SVT.
Vad är det som gör att hon får gå direkt?
– I och med att vi ändrar inriktning så känns det märkligt att hon är med till en början och sedan får gå om hon ändå inte ska vara med hela vägen.
Arbetet med att rekrytera en ny VD påbörjas omgående.
”Jag har full förståelse att styrelsen önskar en ny ledning”
Styrelsen har fortfarande ingen aning om vad kommunen beslutar att de ska gå i för riktning.
– Det kan hända att de vill att vi ska utveckla fastigheterna eller vad som helst. Just nu har vi ingen aning.
I ett pressmeddelande säger den avgående VD:n Liselotte Jonsson att hon är nöjd med det jobbet de har åstadkommit under hennes tid och att hon har förståelse för beslutet.
”Jag har arbetat på Lufab sedan bolagets bildande 2012 och känner mig stolt över det arbete vi har åstadkommit. Jag har förståelse för att styrelsen önskar en ny ledning nu när bolagets nuvarande ägardirektiv utreds och en eventuell ny inriktning ska sättas”, säger Liselotte Jonsson i ett pressmeddelande.
Sedan tidigare har revisionen i Falu kommun beslutat att granska rutinerna i LUFAB.
– Vi avvaktar revisionens rapport, säger Veronica Zetterberg.
Ordförande för revisionen: ”Ett prioriterat ärende”
Revisionens ordförande är Lars Lund och han säger till SVT Dalarna att han just fått reda på beskedet.
– Med tanke på det här så gör det att det blir ett prioriterat ärende.
När tror ni att granskningen kommer vara klar?
– Vi har inte börjat ännu, men vi räknar med att det kommer ta en månad. Det finns inget datum satt, säger Lars Lund.
Han kan inte berätta mer konkret vad granskningen innefattar, utan hävdar att det ännu inte är helt bestämt.
Fakta: LUFAB:s uppdrag
LUFAB ska förvalta och verka för utveckling av Lugnet till en attraktiv miljö för falubor och besökare.
Det innebär att…
- Lufab ska äga, förvalta och hyra ut fastigheter på Lugnet.
- Lufab ska effektivisera driften med särskilt fokus på energieffektivisering. Det sker i samverkan med hyresgästerna.
- Lufab ska vara aktivt när det häller hållbarhetsfrågor som gynnar miljö och folkhälsa. Lufab ska utveckla Lugnet som möjligheternas arena så att det är en attraktiv plats för Falubor, kommunal verksamhet och näringsidkare.
- Lufab ska vara initiativtagare och pådrivande i utvecklings- och exploateringsfrågor inom Lugnetområdet.
- Lufab ska tillföra värde och bidra till Ett Större Falun.
Källa: Lugnet i Falun AB