Klara Hörnqvist är strategisk rådgivare på enheten för operativ personal på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Hon berättar att informationsutskicket som Aftonbladet rapporterar om endast gäller 100 av myndighetens medarbetare som anställdes tillfälligt i somras.
– Jag tycker att det är väldigt olyckligt att man har uppfattat att det här rör all personal, och till exempel frivilliga som har ställt upp. Men den här informationen berör bara 100 av våra medarbetare som anställdes tillfälligt av oss i somras, förklarar Hörnqvist.
Ersätts genom deklarationen eller lönetillägg
Hörnqvist berättar vidare att skattelagstiftningen tydligt säger att de som tillfälligt jobbar på annan ort och får mat och boende där ska förmånsbeskattas, men att merparten av de skatterna kan dras av i nästa års deklaration.
– Den enskilda arbetstagaren kommer inte att påverkas negativt ekonomiskt av det här. Och de delar som det är oklart om de kan göra avdrag för har vi bestämt att de kommer att ersättas med lönetillägg så att vår personal får en rimlig ersättning för det arbete de gör.
– För oss blir det mycket administration och för den enskilde arbetstagaren blir det ju också mer att göra, konstaterar Hörnqvist.
Har ansökt om undantag
MSB menar alltså att de bara följer skattelagstiftningen, och att de inte heller kan uttala sig om hur de andra brandkårerna och organisationerna tillämpar reglerna eftersom det finns så många olika omständigheter som kan påverka de anställda.
Däremot har MSB försökt få till ett undantag i reglerna som ska göra systemet enklare vid sådana här situationer.
– Vi har lyft frågan tidigare om ett undantag från förmånsbeskattningen för vår nationella insatsverksamhet, men vi har tyvärr inte fått något gehör.