– Det kan låta drastiskt, men det är ett scenariounderlag och inte ett beslutsunderlag. Vi har en ny koncernledning där vi har påbörjat ett nytt strategiarbete. Steg ett i det arbetet är att förstå det nuläge vi är i i dag, säger VD:n Per Bowallius.
– Det händer otroligt mycket med mediekonsumtionen i dag, detta är en fråga som ständigt är uppe på bordet. Vi är inne i en väldigt turbulent tid och i den processen så är det självklart att vi tittar på ”worst case scenario” och ”best case scenario”, säger Carl-Johan Bergman som är chefredaktör på Dalarnas Tidningar.
Färre tidningar och färre journalister
Enligt DN diskuterades i början av juli bland annat ett förslag om att flera av koncernens tidningar ska läggas ned eller slås ihop med huvudtidningen på respektive ort.
Förutom massiva uppsägningar, där tre av fyra journalister inom koncernen måste sluta, är en annan beståndsdel i nedskärningspaketet att slå samman de flesta av dagens Mittmediatidningar till nya gratistidningar med utgivning en till tre dagar i veckan.
Kommer ni att säga upp journalister?
– Det tror jag, vi vet ju faktiskt hur branschen ser ut och uppsägningar är i farans riktning. Men hur många och i vilken takt är omöjligt att svara på. Vi har ingen strategi om var vi ska vara om tre år, vi jobbar med det just nu. Sedan kan vi börja prata om hur många journalister vi ska ha, säger Carl-Johan Bergman.
Ser ljust på framtiden
Carl-Johan Bergman tror ändå att framtiden för lokaljournalistiken ser ljus ut, trots att man står inför stora utmaningar.
– Våra kostnader är höga och vi måste få större intäkter så att det matchar varandra. Men jag är övertygad om att vår styrelse och våra ägare är med på linjen om lokaljournalistiken aldrig har varit viktigare än idag. Vi jobbar nu för att trygga utgivningen av lokal journalistik i Dalarna.
Styrkan med lokaljournalistiken är ju att ni har funnits på plats, hur ska man hinna med detta om det till exempel försvinner journalister?
– Vi har sju lokalredaktioner ute i länet nu och det finns inga som helst planer eller ens förslag på att göra någon centralisering.
Har er digitala övergång gått för fort?
– Vi måste ju vara relevanta och relevansen handlar ju om att komma ut med oberoende journalistik även i framtiden, oavsett plattform.
Hur drabbas prenumenanterna?
– Det är omöjligt att prata om i dag eftersom ingenting är beslutat, säger Carl-Johan Bergman.
”Ett tankeexperiment”
Mittmedias vd Per Bowallius förnekar inte att nedskärningspaketet har diskuterats av koncernledningen, men enligt honom rör det sig inte om ett förslag utan om ett slags tankeexperiment för ledningen.
– Vi har inte som affärsidé att skära ner på lokal journalistik.
– I strategiarbete använder man sig av den här typen av scenarier för att försöka förstå olika perspektiv på den frågeställning man har att hantera. Som underlag för beslut är det klart undermåligt, men vad det innebär i förlängningen och vad vi kan behöva göra i framtiden, det återstår att se.