Pandemin med drastiskt mindre tågresande har ändrat förutsättningarna för tågtrafiken. Det är därför som SJ begärt och nu fått förkorta avtalet med Tåg i Bergslagen (TiB). Istället för att köra tågtrafiken till 2026 så upphör SJ som entreprenör redan 2023.
Uppgörelsen innebär att TiB nu måste starta en ny upphandling av tågtrafiken från och med 2024. Frågan är hur stor merkostnaden kan bli.
Kritisk till uppgörelsen
Ulf Berg (M), regionråd i Dalarna, är kritisk till uppgörelsen och uppskattar att ett nytt avtal kan komma att bli omkring 130 miljoner kronor dyrare för regionerna i Dalarna, Västmanland, Örebro och Gävle. Han menar att det i förlängningen kan påverka biljettpriserna och tågtrafiken negativt.
Maja Rapp är vd på Tåg i Bergslagen och den som nu drar igång en ny upphandling.
– Jag kan inte svara på den frågan, säger hon om möjligheterna att få till ett nytt avtal som ekonomiskt sett är lika gynnsamt som det som man nu har med SJ.
Maja Rapp tillträdde nyligen som vd på Tåg i Bergslagen. Hon jobbade dessförinnan som affärschef på SJ.