– Försäkringskassan gör samma fel gång på gång och vi börjar bli trötta på det nu, säger Andreas Gunnerius i Hedemora.
Han både driver en anpassningsverkstad och är ordförande för BSF, Branschföreningen Svensk Fordonsanpassning, med tolv medlemsföretag spridda över hela landet.
Två myndigheter – ändå fel
Två olika myndigheter är inblandade när privatpersoner ansöker om bilstöd. Försäkringskassan som har hand om den ekonomiska ersättningsbiten saknar teknisk kompetens för att avgöra vilken anpassning som behövs. Därför anlitar de Trafikverket för att göra de bedömningarna – men enligt BSF blir det ändå ofta fel i slutänden.
– Vi delar inte den bilden, säger Claudia Magnusson som är chef på Försäkringskassans avdelning för bilstöd. Hon erkänner dock att det gick fel i fallet med familjen Kociach.
Andreas Gunnerius anser att det vore bättre att en enda myndighet ansvarar för handläggningen och föreslår att det ska bli Trafikverket eftersom de redan idag gör merparten av det praktiska jobbet, enligt honom.
Försäkringsärenden
Från Försäkringskassans sida hävdar man att bilanpassningarna och bilstödet är försäkringsärenden och säger till SVT att det är just därför som Försäkringskassan hanterar de slutgiltiga besluten.
Däremot medger Försäkringskassan att de inte har den tekniska kompetens som behövs för att avgöra hur bilanpassningen ska utformas.
Hör i klippet hur åsikterna går isär mellan bilanpassarna och Försäkringskassan.