En kvinna håller upp en grön overall.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tre förändringar som ska ge bättre studentliv i Falun och Borlänge – här är studentkårens plan. Foto: Carl Malmborg

”Ovvekultur” och centralt campus – så ska studentlivet i Dalarna förbättras

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska en satsning på overaller få fler studenter att engagera sig i Dalarnas studentkår. Av de cirka 14 000 studerande på Högskolan Dalarna är endast omkring 700 medlemmar i kåren.

– Innan pandemin var målet ett medlemsantal på det dubbla, säger Johanna Strickert, studentkårens ordförande.

Dalarnas studentkår ansvarar för studentrepresentation och studiesociala aktiviteter. Det innebär allt från att granska studiemiljön till att anordna insparksaktiviteter under skolstarten. Ett arbete som försvårats de senaste åren.

– Det krävs mer för att få folk att engagera sig efter pandemin, berättar Johanna Strickert.

Majoritet distansutbildning

Av kårens 700 medlemmar uppskattar Strickert att drygt 40-50 av dem är ideellt engagerade. En siffra som inte hjälps av högskolans fokus på distansstudier. Ungefär 70 procent av alla studenter går någon form av distansbaserad utbildning och kan därför befinna sig var som helst i världen.

”Ovvekultur” ska vända trenden

Det nya för Dalarnas studentkår är bland annat att införa ovvekultur, där kårens medlemmar får bära färgglada overaller under olika aktiviteter. Det är en studenttradition som finns på flera högskolor och universitet runtom i landet.

– Det har varit väldigt efterfrågat och vi tror det är något som kan skapa gemenskap bland studenter, förklarar Johanna Strickert.

I klippet: Hör Ebba Erkas, vice ordförande i studentkåren, lista tre saker som ska förbättra studentlivet i Dalarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.