– Vi ser allvarligt på kritiken, såväl den från IVO-inspektionen, som den från personalen. Men vi har lyssnat in och vi har vidtagit åtgärder för att komma till rätta med problemet, säger Jeanette Hjortsberg, divsionschef Psykiatri och habilitering och menar bland annat att pandemin har förvärrat situationen.
I september lämnade personalen på vuxenpsykiatriska mottagningen i Falun in ett brev till regionledningen där man riktar skarp kritik kring brister i arbetsmiljön och där de anställda vid vuxenpsykiatrin Falun bland annat kräver chefens avgång
IVO-kritik
Men redan i juli 2020 påtalade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, flera brister i verksamheten. Bland annat påpekade man att patienter i patienthanteringssystemet på mottagningen ”tappats bort” och att väntetiderna riskerar att leda till att patienter får fördröjd behandling och utredning.
IVO påpekade också att avvikelser inte alltid rapporteras om de har varit negativa, men IVO vidtog inte några åtgärder då, utan förutsatte att vårdgivaren skulle göra vad de kunde för att rätta till problemen.
Översyn av väntelistor
Jeanette Hjortberg hänvisar till ett mejlsvar där Regionen redovisar vilka åtgärder som har gjorts. Bland annat pågår ett arbete med översyn av väntelistor i både Avesta och Falun för att undvika att patienter ”tappas bort” och där ansvaret har tydliggjorts. Dessutom ska nya läkare ges en tydligare introduktion.
Kartläggning av arbetsmiljön
– Det ska göras en kartläggning av arbetsmiljön av en extern konsult och därefter görs en åtgärdsplan, Vi har satt in stöd till verksamhetschefen, stöd till ledningsgruppen och till den personal som önskar det. Sen får kartläggningen visa vilket håll vi behöver gå.
– Men vi jobbar också vidare med punkterna från IVO, så det här är ett arbete som pågår hela tiden, säger Jeanette Hjortberg.
I klippet ovan berättar divisionschefen om att pandemin är en av orsakerna bakom den ansträngda situationen på vuxenpsykiatriska mottagningen i Falun.
Är du patient eller personal inom psykiatrin och vill tipsa oss om dina erfarenheter – maila oss på dalarna@svt.se eller ring 023-76 51 00.