• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Högstadieskolor i Dalarna: ”Psykisk ohälsa ökar – sociala medier stor faktor”

Uppdaterad
Publicerad

Den psykiska ohälsan bland unga har ökat under lång tid enligt Folkhälsomyndigheten. I SVT Dalarnas enkät till 15 av länets högstadieskolor bekräftas den bilden. En majoritet av skolorna säger att man på senare tid behövt göra allt fler anpassningar kopplade till elevernas mående.

– Det kan handla om att de får kortare skoldagar, anpassad studiemiljö eller att man tar bort vissa ämnen, säger Anna Skinnars Norberg som arbetar som skolkurator på Klockarskolan i Säter.

I SVT Dalarnas enkät svarar majoriteten av högstadiekolorna att de får göra allt fler anpassningar utifrån att eleverna mår dåligt. Att de bland annat upplever stress, ångest eller inte orkar vara i det vanliga klassrummet.

-  Vissa anpassningar kan vara bra men ibland kanske man ska undvika vissa. Till exempel kanske man inte ska ta bort idrotten för vissa elever då fysisk aktivitet kan vara bra.

Viktigt att ta reda på orsaken

Anna Skinnars Norberg menar att det finns flera orsaker till elever har en ökad psykisk ohälsa och att det är viktigt att ta reda på orsaken när anpassningar görs.

– Till exempel har jag reagerat över att många inte äter lunch i matsalen och så har de inte heller ätit frukost. Äter du inget får du ju inte heller någon energi. Många ungdomar sover inte heller tillräckligt.

Ohälsan en del av ett samhällsproblem

Men hon poängterar också att det är ett samhällsproblem och att det förebyggande arbetet är väldigt viktigt.

– Sen får man komma ihåg att många av anpassningarna är tillfälliga och man får se att de är flexibla.

”Sociala medier spelar en stor roll i elevernas mående” – se mer i videon

Skolkuratorn Anna Skinnars Norberg berättar om vad som påverkar elevernas psykiska ohälsa. Foto: SVT

Om elevers psykiska ohälsa, skolornas svar:

Avesta, Domarhagsskolan – Fler som inte orkar med skolan som den historiskt varit upplagd, det krävs fler anpassningar. Fler som håller ihop i skolan men blir helt slut när de kommer hem.

Borlänge, Gylle skola – Märks att den psykiska ohälsan ökat i form av bland annat ökad frånvaro, ökade insatser och ökat tryck på elevhälsan.

Falun, Bjursås skola – Psykisk ohälsa bland 13-15 åringar har absolut ökat över tid och kanske extra stor ökning efter pandemin. Det finns ett större behov av att bland annat kunna dra sig undan och stänga av omvärlden.

Gagnef, Mockfjärdskolan – Ej svar

Hedemora, Vasaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan varit oförändrad under några år

Leksand, Sammilsdalsskolan – Vi upplever en ökning av den psykiska ohälsan, fler elever som får ökad frånvaro på grund av dåligt mående. Fler elever med olika stödåtgärder.

Ludvika, Lorensbergaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan ökat hos både pojkar och flickor och måendet får konsekvenser för deras skolgång. De har ofta svårt att delta i vanligt klassundervisning och behöver sitta själva eller i mindre sammanahang. Märks en ökat belastning på våra kuratorer och jag har valt att ha två kuratorer på 100 procent i vår organisatione med cirka 400 elever.

Malung-Sälen, Centralskolan – Vi upplever att den psykiska ohälsan ökat under de fem senaste åren, vilket överensstämmer med hur det ser ut i högstadieskolor nationellt. Fler elever har ökad frånvaro, ökat självskadebeteende, ångest och depressioner. Vi märker att det är långa köer inom den specialiserade vården som BUP, långa väntetider gör att elever mår sämre.

Mora, Morkarlbyhöjdens skola – Liksom i samhället i övrigt märker vi att den mentala hälsan sjunker hos våra elever. Mora kommun har uppmärksammat detta och förstärkt den centrala elevhälsan från den här hössterminen.

Orsa, Orsaskolan – Om vi blickar tillbaka på en fyraårsperiod så är den genrella upplevelsen att den psykiska ohälsan relaterat till stress/ångest är oförändrad. Tilläggas bör att många barn i högstadieåldern kan ha en konstant hjärnstress på grund av ett svårkontrollerat och ofiltrerat intrycksflöde via olika typer av sociala medier.

Rättvik, Boda skola – Upplever att den psykiska ohälsan har ökat jämflrt med förra läsåret. Har fler elever som inte kan delta i undervisningen och uppger att det är jobbigt att vistas med övriga klasskamrater.

Säter, Klockarskolan – Den psykiska ohälsan har absolut ökat. Ungefär 20-25 % som har någon form av anpassning/stöd, en del av dem på grund av psykisk ihälsa. De orkar helt enkelt inte ta sig till skolan eller gå hela dagen.

I grunden arbetar vi för att eleverna ska kunna vara i sitt normala sammanhang men det har blivit svårare och svårare.

Smedjebacken, Kyrskolan – Den psykiska ohälsan är oförändrad hos oss för tillfället.

Vansbro, Smedsbergsskolan – Tycker vi ser en viss ökning av den psykiska ohälsan, framför allt genom ökad frånvaro och ökat tryck på elevhälsan.

Älvdalen, Älvdalsskolan – I en undersökning från i höstas kunde vi se att måendet hos framförallt tjejerna minskat markant. I samband med undersökningen har vi vidtagit olika åtgärder, bland annat grupper ihop tillsammans med socialtjänsten och fritidsgårdarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.