Tre unga person står intill varandra – en tjej har en blå tröja, en kille en grön huvtröja och en tjej med vit tröja.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så svårt kan det vara att prata om mående – träffa högstadieeleverna Ida, Oliver och Frida Foto: SVT

Högstadieelever i Borlänge om psykisk ohälsa: ”Måste prata mer om mående generellt”

Uppdaterad
Publicerad

Högstadieskolor runt om i länet märker av att allt fler elever mår psykiskt dåligt. SVT Dalarna träffade tre elever för att prata om psykisk hälsa och hur lätt eller svårt det är att prata om hur man mår.

– Det är ju inte bra att den psykiska ohälsan ökat. Jag tror det beror en hel del på sociala medier och prestationsångest, pressen över att få bra betyg kan ju knäcka en, säger Oliver Axelsson.

Oliver Axelsson och hans kompisar Frida Eklund och Ida Lindblom går i nionde klass på Gylleskolan i Borlänge. Frida håller med om att hon tror att mycket beror på sociala medier.

– Samtidigt är det svårt att vara mindre på sociala medier, det blir som ett beroende och så känner man att alla andra har det.

”Vi borde prata mer”

I en undersökning som SVT Dalarna gjort bland 15 högstadieskolor i länet säger majoriteten att de märker en ökning av elever som mår psykiskt dåligt. Det märks bland annat på ökad frånvaro och att skolorna gör fler anpassningar för att elever ska klara skolan.

De tre kompisarna på Gylleskolan tycker att det är svårt att komma på vad man kan göra för att vända trenden.

– Jag tror man måste få det mer normalt att alla kan se olika ut och ha sitt egen stil, säger Frida Eklund.

– Man borde prata mer om måendet generellt och kanske kan ta upp det mer i klassen och hur man kan göra om man mår dåligt, säger Ida Lindblom.

Om elevers psykiska ohälsa, skolornas svar:

Avesta, Domarhagsskolan – Fler som inte orkar med skolan som den historiskt varit upplagd, det krävs fler anpassningar. Fler som håller ihop i skolan men blir helt slut när de kommer hem.

Borlänge, Gylle skola – Märks att den psykiska ohälsan ökat i form av bland annat ökad frånvaro, ökade insatser och ökat tryck på elevhälsan.

Falun, Bjursås skola – Psykisk ohälsa bland 13-15 åringar har absolut ökat över tid och kanske extra stor ökning efter pandemin. Det finns ett större behov av att bland annat kunna dra sig undan och stänga av omvärlden.

Gagnef, Mockfjärdskolan – Ej svar

Hedemora, Vasaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan varit oförändrad under några år

Leksand, Sammilsdalsskolan – Vi upplever en ökning av den psykiska ohälsan, fler elever som får ökad frånvaro på grund av dåligt mående. Fler elever med olika stödåtgärder.

Ludvika, Lorensbergaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan ökat hos både pojkar och flickor och måendet får konsekvenser för deras skolgång. De har ofta svårt att delta i vanligt klassundervisning och behöver sitta själva eller i mindre sammanahang. Märks en ökat belastning på våra kuratorer och jag har valt att ha två kuratorer på 100 procent i vår organisatione med cirka 400 elever.

Malung-Sälen, Centralskolan – Vi upplever att den psykiska ohälsan ökat under de fem senaste åren, vilket överensstämmer med hur det ser ut i högstadieskolor nationellt. Fler elever har ökad frånvaro, ökat självskadebeteende, ångest och depressioner. Vi märker att det är långa köer inom den specialiserade vården som BUP, långa väntetider gör att elever mår sämre.

Mora, Morkarlbyhöjdens skola – Liksom i samhället i övrigt märker vi att den mentala hälsan sjunker hos våra elever. Mora kommun har uppmärksammat detta och förstärkt den centrala elevhälsan från den här hössterminen.

Orsa, Orsaskolan – Om vi blickar tillbaka på en fyraårsperiod så är den genrella upplevelsen att den psykiska ohälsan relaterat till stress/ångest är oförändrad. Tilläggas bör att många barn i högstadieåldern kan ha en konstant hjärnstress på grund av ett svårkontrollerat och ofiltrerat intrycksflöde via olika typer av sociala medier.

Rättvik, Boda skola – Upplever att den psykiska ohälsan har ökat jämfört med förra läsåret. Har fler elever som inte kan delta i undervisningen och uppger att det är jobbigt att vistas med övriga klasskamrater.

Säter, Klockarskolan – Den psykiska ohälsan har absolut ökat. Ungefär 20-25 % som har någon form av anpassning/stöd, en del av dem på grund av psykisk ihälsa. De orkar helt enkelt inte ta sig till skolan eller gå hela dagen.

I grunden arbetar vi för att eleverna ska kunna vara i sitt normala sammanhang men det har blivit svårare och svårare.

Smedjebacken, Kyrskolan – Den psykiska ohälsan är oförändrad hos oss för tillfället.

Vansbro, Smedsbergsskolan – Tycker vi ser en viss ökning av den psykiska ohälsan, framför allt genom ökad frånvaro och ökat tryck på elevhälsan.

Älvdalen, Älvdalsskolan – I en undersökning från i höstas kunde vi se att måendet hos framförallt tjejerna minskat markant. I samband med undersökningen har vi vidtagit olika åtgärder, bland annat grupper ihop tillsammans med socialtjänsten och fritidsgårdarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.