– Jag tror att det kommer bli bra att eleverna får lite feedback under resans gång, så de vet vad de ska öva på, säger trafikläraren Alexandra Larsson i Borlänge.
Under de senaste åren har andelen godkända körprov och kunskapsprov sjunkit och blivande bilförare kommer allt oftare till provtillfället utan att vara tillräckligt förberedda, vilket resulterar i att de underkänns, enligt Transportstyrelsen.
Därför har Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, sett över reglerna för B-körkort, alltså körkort för personbil. Nu föreslås en rad förändringar som kan träda i kraft 2028 om de godkänns av regeringen.
Krav på två körskoletillfällen
Ett av förslagen är att det kommer krävas minst två tillfällen på körskola, även för den vill genomföra sin övningskörning privat.
– Det handlar inte om att man måste ta två körlektioner, utan om att man ska genomföra två vägledningstillfällen på trafikskola med fokus på självvärdering. Man ska få hjälp att stämma av hur långt man kommit, vad som är nästa steg och så vidare, berättar Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Förbud mot täta omprov
En annan förändring som föreslås är att nya kör- eller kunskapsprov får genomföras tidigast två veckor efter ett underkänt prov.
– Det är för att vi har sett i statistiken att tio procent gör ett nytt prov redan dagen efter de blivit underkända. Då finns det ingen tid att träna mellan proven på de moment man inte klarat. Detta blir en period där man förväntas öva på det man inte klarat, helt enkelt, säger Hallenberg.
Längre giltighetstid för godkänt kunskapsprov och att handledare ska kunna övningsköra med fler är några andra förslag på förändringar i utredningen.
I videon: Bättre eller sämre för eleverna? Trafikläraren analyserar hur de som tar körkort påverkas av de nya reglerna.