Issa Mohammed, Anette Lövstedt och Jonathan Lövstedt önskar om hur kollektivtrafiken ska bli bättre.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad resenärerna vid resecentrum i Borlänge vill att Dalatrafik ska göra för att bli bättre. Foto: Johan Lundahl/SVT

Så vill resenärerna förbättra Dalatrafik: ”Komma i tid”

Uppdaterad
Publicerad

Dalatrafik vill fördubbla antalet resenärer genom att genomföra 34 förbättringar inom kollektivtrafiken. Resenärer som SVT Dalarna träffat menar att de måste bli bättre på att hålla tiden och samverka mer med tågtrafiken.

Trots att regionen ska spara och att biljettpriserna ska höjas vill Dalatrafik fördubbla antalet resenärer. Efter samverkan med kommuner runt om i Dalarna har de kommit fram till 34 punkter som ska ta dem närmare målet.

– Jag har kommit försent till skolan flera gånger för att bussen varit sen, säger Issa Mohammed som tycker att Dalatrafik måste bli bättre på att hålla tiderna.

20 procent av invånarna i länet ska åka kollektivt.

Just punktligheten är en av de åtgärder som Dalatrafik ska bli bättre på enligt det framtagna åtgärdsprogrammet.

”Alla turer i stadstrafik ska ha 90 procents punktlighet”, står det i målbeskrivningen.

Resenärerna kommer att bjudas in att via Dalatrafiks hemsida och på sociala medier följa och ha en dialog gällande förbättringsarbetet.

dalatrafiks inriktningar som ska förbättras

Punktlighet

Service och bemötande

Trygghet

Trafikutbud

Biljettutbud

Källa: Dalatrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.