Mittseparering på E16 mellan Borlänge och Djurås och ombyggnation av E45 mellan Mora och Orsa, det är två av de åtgärder som finns med i förslaget till plan för transportinfrastrukturen.
– Vi fortsätter också att genomföra de väginvesteringar vi har i Mora och Ludvika och vi har satsningar på Dalabanan. Vi vill få en robust dalabana som vi också kan korta restiderna på så småningom, säger Catherine Kotake, regional direktör Region Mitt på Trafikverket.
Planen rör perioden 2022-2033 och budgeten ligger på 799 miljarder kronor (plus 52 miljarder kronor som ska komma från trängselskatter, lån, avgifter etc) för infrastrukturprojekt över hela riket. Nationellt görs de stora satsningarna på järnvägens viktiga person- och godsstråk.
Starta klippet för att höra Catherine Kotake, regional direktör på Trafikverket, berätta mer om de satsningar som planeras för att förbättra infrastrukturen i Dalarna.
Vilka projekt planerar Trafikverket i Dalarna fram? Här är hela listan:
Kostnad över 300 miljoner kronor:
Dalabanan, Siljansbanan, kontaktledning.
Kostnad över 100 miljoner kronor:
E45/väg 70, genom Mora, steg 1–3.
E45, Vattnäs–Trunna.
Uppsala–Borlänge, hastighetshöjande åtgärder och ökad kapacitet etapp 1 (pågående).
Dalabanan, åtgärder för ökad turtäthet och kortare restid.
Godsstråket genom Bergslagen, kapacitetshöjande åtgärder.
Väg 50, genom Ludvika, Bergslagsdiagonalen.
Borlänge–Falun, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder.
E16, Borlänge–Djurås.
Kostnad mindre än 100 miljoner kronor:
Dalanbanan, Säter. Tillgänglighetsanpassning av station samt gång- och cykeltunnel.
Bergslagsbanan, Gävle–Falun, kapacitets- och hastighetshöjande åtgärder samt vägskyddsåtgärder.
Mora-Älvdalen/Vika, Morastrand–Lomsmyren, elektrifiering.
Bergslagspendeln, Fagersta–Ludvika, plankorsningsåtgärder.
Dalarnas län, plankorsningsåtgärder.