Regeringen, trafikverket och flygplatsbolaget har nu själva rest till EU-kommissionen i Bryssel för att försöka skynda på ärendet.
– Det var för att få dem att förstå och för att snabba på processen, säger Stefan Sagebro vid näringsdepartementet.
I åratal har flygplatsentusiasterna i Sälen visat filmer, modeller och skisser på hur den tänkta nya charterflygplatsen ska se ut. Enligt planerna ska flygplatsen vara klar till december 2018. Alltså – skidturisterna ska landa där om 20 månader.
Processen har stannat
Men ännu har inget bygge kommit igång och hela processen har stannat upp. Utbetalningarna av de svenska statliga pengarna till bygget, 250 miljoner kronor, måste först godkännas av EU och efter ett halvårs ovisshet har nu flygfolket själva åkt till EU-kommissionen i Bryssel för att försöka skynda på processen.
Mötet där med representanter från svenska regeringen, trafikverket och flygplatsbolaget skedde för en månad sedan och var ett försök att ge kommissionen mer detaljer om flygplatsbygget i Sälen och om att få ett snabbt beslut i frågan.
Måste igång innan sommaren
– Med facit i hand så kanske vi borde varit där tidigare. Nu var det för att bättre få dem att förstå vad det handlar om, att det är till för turister som ska resa till området och för att försöka snabba på processen, säger Stefan Sagebro som handlägger ärendet vid näringsdepartementet.
Flygplatsbygget i Sälenfjällen måste komma i gång innan sommaren – annars hinner det inte bli klart till december nästa år.
Det har funnits stor optimism – trots att det är ont om tid. Men efter mötet i Bryssel kom inget snabbt besked.
Nya frågor istället för svar
Strax efter besöket kom istället 28 nya frågor från EU-kommissionen. Kommissionen menar att det fortfarande finns oklarheter om flygplatsen verkligen kommer att löna sig och om det inte mer går att använda flygplatserna som redan finnns – i Mora och i Oslo.
Nu väntar ytterligare uppemot två månaders ovisshet innan det kommer nya besked från EU-kommissionen om flygplatsbygget i Sälen.
– Jag tycker ändå att det ställs mer detaljfrågor nu. Det känns mer positivt än tidigare, säger Stefan Sagebro.