Skolan i Idre har inte haft någon samisk lärare på plats på flera år. Istället erbjuds eleverna undervisning på Internet med lärare från en norsk skola.
När det var dags för samiska lektioner fick Celina Andersson själv koppla upp sig och se till att allting fungerade. För att kunna få lektioner i samiska blev hon också tvungen att gå ifrån andra lektioner som hon gärna ville vara med på. Vilket gjorde att samiskan till slut började kännas mer som en bestraffning.
– Jag brukade ofta glömma mitt pennskrin i bänken. Då fick jag gå tillbaka och då ser jag allting som de andra gjorde. Då blir det jättejobbigt att veta vad dom gör och veta att jag kommer missa det.
Undervisning hemma istället
När skolans upplägg inte fungerade började Celina med språkundervisning hemma på kvällarna i stället med hjälp av en vän till familjen som lärare.
– Det är aldrig bra när man måste ha sin samiska lektion utanför lektionstid, den ska egentligen vara på skolan. Men det är mycket bättre för nu vill hon i alla fall läsa samiska, säger Celinas pappa Peter.
I dag är alla samiska språk hotade enligt FN-organet UNESCO och sydsamiskan, som pratas i Dalarna, är ett allvarligt hotat språk.
Lärarbrist det stora problemet
Enligt rektorn är det bristen på lärare i samiska som är det stora problemet när det gäller språkundervisningen:
– Vår ambition är att försöka hitta en lärare som kan vara på plats men det har varit jättesvårt, säger rektorn Christine Lundberg.
Celinas pappa, Peter Andersson, hoppas nu att skolan ska få tag i en lärare innan Celina slutar grundskolan.
– Det betyder väldigt mycket för den man är att kunna sitt språk.
Rätten till att utveckla sitt modersmål
Nationella minoriteter har utökad rätt
Judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar är nationella minoriteter i Sverige. Från den 1 juli 2015 har elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna utökad rätt till undervisning i modersmål. Detta gäller i grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
De nationella minoritetsspråken är
– finska
– jiddisch
– meänkieli
– romani chib
– samiska
Grundskolan och grundsärskolan
Elever, som tillhör någon av de nationella minoriteterna, har rätt till modersmålsundervisning även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Eleven behöver inte heller ha grundläggande kunskaper i språket.
Huvudmannen är skyldig att anordna modersmålsundervisning i de nationella minoritetsspråken även om endast en elev på skolenheten ansöker om undervisning i språket. Kravet på att det måste finnas en lämplig lärare gäller dock även för de nationella minoritetsspråken.
Gymnasieskolan och gymnasiesärskolan
Gymnasieelever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har rätt till undervisning i kurserna i modersmål, även om språket inte är elevernas dagliga umgängesspråk i hemmet. Eleven behöver dock ha goda kunskaper i språket.
Huvudmannen är skyldig att anordna undervisningen i de nationella minoritetsspråken även om endast en elev vill ha undervisning i språket. Kravet på att det måste finnas en lämplig lärare gäller dock även för de nationella minoritetsspråken.
I gymnasieskolan kan eleven läsa sitt nationella minoritetsspråk – finska, samiska, jiddisch, meänkieli eller romani chib som språkval. Studierna kan börja på en nivå som utgår från elevens förkunskaper.)
Källa: Skolverket