Tågtrafiken mellan Gävle och Mjölby drivs av Tåg i Bergslagen som ägs av Region Dalarna tillsammans med Örebro, Västmanland och Gävleborg.
Tågsträckan Gävle-Mjölby har en så kallad tillgänglighetseffekt för interregionala resor, vilket gör att det utgår ett särskilt stöd från Trafikverket.
– En del av kostnaden för den här sträckan betalas av Trafikverket. I likhet med många regionala sträckor har den svårt att bära sina egna kostnader, säger Bosse Andersson, utredningsledare vid Trafikverket.
Stödet hotat
Trafikverket ser att nivåerna för 2025 i den nuvarande budgeten inte räcker till att fortsatt finansiera stödet till sträckan. Trafikverket har begärt ytterligare 200 miljoner kronor från regeringen inför den kommande budgeten. I slutet av september väntas besked om budgeten för nästa år.
– Det nuvarande avtalet kommer dock att fullföljas, avtalet sträcker sig till tidtabellsskiftet i december 2024, säger Bosse Andersson.
Drabbar Tåg i Bergslagen
Om avtalet inte kan förlängas väntas ett hårt slag mot Tåg i Bergslagen.
– Vi har ett avtal idag som är på två år med möjlighet att förlänga ett år. Här har Trafikverket aviserat att de inte har pengar. Det skulle innebära att 25 miljoner kronor försvinner från Tåg i Bergslagens budget, säger Abbe Ronsten.