En cykel är upphissad på en verkstad, där Mikael Lipponen står och känner på framhjulet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur hårt bör du egentligen pumpa dina cykeldäck för att öka livslängden? Cykelhandlaren Mikael Lipponen snackar säker vintercykling. Foto: Alfred Olhans/SVT

Tipsen till vintercyklare – därför är dubbdäck ännu viktigare på elcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Höstmörkret och kylan har gjort sitt intåg på flera håll i Sverige, och med det har även däckbytarsäsongen startat. Cykelexperten Mikael Lipponen i Borlänge ger råd kring hur man ska tänka när man ska byta till vinterdäck på cykeln.

– Precis som med bildäck ska nya vinterdäck först rulla några mil på asfalt så att dubbarna verkligen sätter sig, så vänta inte tills snön faller med att boka för då vill alla ha hjälp, säger Mikael Lipponen.

Många cykelhandlare har dessutom service av längdskidor, och då sammanfaller den första snön med säsongen för att valla skidor och skapar kö.

Elcyklar han ha framhjulsdrift

Vanliga trampcyklar drivs genom en kedja till bakhjulet, men många elcykelmodeller har istället kraftöverföringen på framhjulet. Det spelar roll för väghållningen och vikten av bra däck.

– När man trampar igång en elcykel är det lätt att det börjar slira fram om det är dåligt fäste, och släpper framdäcket när man styr, då åker man omkull, förklarar Mikael Lipponen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.