SVT Nyheter Dalarna har granskat Säters kommuns hantering av fallet sen 2015.
Kommunens miljökontor, som är tillsynsmyndighet för Östra Silvberg, har gjort en utredning kring ansvaret för de dumpade bilarna. Den landade i att det inte går att utkräva ansvar via lagstiftningen, och att det därför handlar om politisk vilja att bärga dumpningen.
Två alternativ – bärga eller utreda
Ärendet landade först hos politikerna i kommunens samhällsbyggnadsnämnd. De såg två alternativ. Att ta upp bilarna och tunnorna – eller att utreda risken med att de låg kvar.
Inget av alternativen har genomförts.
Det tog stopp i kommunstyrelsens arbetsutskott. Ett 20-tal dumpade bilar och tunnor med okänt innehåll ligger fortfarande kvar i Östra Silvbergs gruvhål – ett populärt resmål där många badar.
Lägger ansvaret på länsstyrelsen
Mats Nilsson (S), idag kommunstyrelsens ordförande, satt med i arbetsutskottet som sa nej till att bekosta bärgning.
– Vi jobbade med frågan 2015, sen dess har det varit en icke-fråga, säger Nilsson.
När SVT frågar varför varken bärgning eller utredning blivit av säger han att ansvaret borde ligga på länsstyrelsen.
Först sa politikerna alltså nej till att betala bärgning. Åtta år senare vill Säters kommuns högst ansvariga politiker skjuta över ansvaret på länsstyrelsen.
Ansvarsfördelningen är tydlig
Men Andreas Ekberg, tillförordnad enhetschef för miljötillsyn och efterbehandling på Länsstyrelsen Dalarna, är tydlig kring ansvarsfördelningen:
– Vi har inte mandat att ta beslut eftersom vi inte är tillsynsmyndighet. Kommunen är tillsynsmyndighet för Östra Silvberg.
Kommunen är alltså den enda myndighet som kan driva frågan vidare.
Sökte aldrig bidrag
Säters kommuns miljökontor hade kontakt med både Länsstyrelse och Naturvårdsverk under utredningen 2015. Naturvårdsverket nekade statliga bidrag för att ta upp bilarna, men meddelade att det var möjligt att söka medel för tunnorna.
Säters kommun sökte aldrig bidrag.
DET HÄR ÄR KOMMUNENS POLITISKA BESLUT
12 november 2015
- Samhällsbyggnadsnämnden anser att kommunen ska ta ansvar för att bärga bilar och tunnor – Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att kommunstyrelsen ska fatta beslut om att kommunen ska bekosta bärgning och omhändertagande av bilar som inte är försäkrande eller kan identifieras. Om kommunen inte lyckas få statliga bidrag för att bärga de tunnor som ligger i vägen för bilarna tycker de att kommunen även ska bekosta bärgningen av tunnorna.
- I motiveringen slår nämnden fast att alternativet till att ta upp tunnorna och bilarna är att utreda risken att olägenhet uppstår om de ligger kvar i gruvschaktet. Bärgning bedöms vara mest kostnadseffektivt.
8 december 2015
- Kommunstyrelsens arbetsutskott slår fast att de inte vill inte ta kostnaden för att bärga bilar och tunnor – de fattar beslut om att inte tillskjuta några medel och lämnar tillbaka ärendet till samhällsbyggnadsnämnden.
- I ärendebeskrivningen framgår att kommunen hoppas på statliga bidrag från Naturvårdsverket för tunnorna, och att försäkringsbolag ska ta kostnaden för sex av bilarna som ligger i gruvhålet. De har nämligen rapporterats stulna. Kostnaden för att ta hand om ytterligare tio bilar uppskattas till 15000-20000 kronor per bil.
25 januari 2017
- Miljö- och byggnadsnämnden fattar beslut om att avsluta ärendet gällande skrotbilar mm i gruvschakt vid Silvbergs gruva – och om att informera samhällsbyggnadsnämnden om möjligheten att söka statliga bidrag för att åtgärda tunnorna. Men också om att det behövs åtgärder för att förhindra framtida dumpning av miljöfarligt avfall i gruvschaktet.