I klippet: SVT:s reporter Lotta Olin – som gått igenom alla kommunala handlingar i ärendet – förklarar turerna kring vad som hänt sen 2015. Följ med till det turkosa idyllen i skogarna utanför Säter som sommartid lockar både turister och badare.
Det här är kommunens politiska beslut
12 november 2015
- Samhällsbyggnadsnämnden anser att kommunen ska ta ansvar för att bärga bilar och tunnor – Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att kommunstyrelsen ska fatta beslut om att kommunen ska bekosta bärgning och omhändertagande av bilar som inte är försäkrande eller kan identifieras. Om kommunen inte lyckas få statliga bidrag för att bärga de tunnor som ligger i vägen för bilarna tycker de att kommunen även ska bekosta bärgningen av tunnorna.
- I motiveringen slår nämnden fast att alternativet till att ta upp tunnorna och bilarna är att utreda risken att olägenhet uppstår om de ligger kvar i gruvschaktet. Bärgning bedöms vara mest kostnadseffektivt.
8 december 2015
- Kommunstyrelsens arbetsutskott slår fast att de inte vill inte ta kostnaden för att bärga bilar och tunnor – de fattar beslut om att inte tillskjuta några medel och lämnar tillbaka ärendet till samhällsbyggnadsnämnden.
- I ärendebeskrivningen framgår att kommunen hoppas på statliga bidrag från Naturvårdsverket för tunnorna, och att försäkringsbolag ska ta kostnaden för sex av bilarna som ligger i gruvhålet. De har nämligen rapporterats stulna. Kostnaden för att ta hand om ytterligare tio bilar uppskattas till 15000-20000 kronor per bil.
25 januari 2017
- Miljö- och byggnadsnämnden fattar beslut om att avsluta ärendet gällande skrotbilar mm i gruvschakt vid Silvbergs gruva – och om att informera samhällsbyggnadsnämnden om möjligheten att söka statliga bidrag för att åtgärda tunnorna. Men också om att det behövs åtgärder för att förhindra framtida dumpning av miljöfarligt avfall i gruvschaktet.