– Vi ser att det är möjligt fortfarande, säger Bo Halvardsson destinationschef för Skistar i Norge.
Det är de stora skidföretagen i främst Sälen och i norska Trysil som ser den största vinsten med att bygga en charterflygplats i området.
Nya turister – främst från övriga Europa – ska flygas in och skidjätten Skistar som äger de flesta anläggningarna i Sälen och Trysil finns med också i flygplatsbolaget.
Den innersta kärnan är väl medveten om att det avgörande miljötillståndet dras in om inte flygplatsen blir klar till nästa vinter.
– Ja, domen som ju i februari 2013 och skulle gälla i fem år. Så det gäller att gräva ett hål innan dess, säger Bo Halvardsson.
Verksamheten måste vara i gång
Men enligt domen måste själva verksamheten komma igång innan februari 2018. Det räcker inte med att bygget är inlett.
– Ja, men det ska vi klara. Det tror jag, säger Bo Halvardsson.
Han har själv varit med under hela processen och representerar en stark optimism som finns bland flygentusiasterna.
Men förutom risken att mista miljötillståndet har alltså inte EU-kommissionen ens godkänt de 250 miljoner statliga kronor som finns avsatt till bygget, det hinner inte bli någon ny väg och det blir tight att hinna dra fram ström till flygplatsen.
Om den ska stå klar i december 2017.
– Vi har ju varit inställda på det hela tiden. Men det är ju ett miljardprojekt så det är klart att det kan dyka upp lite stötestenar efter hand, säger Bo Halvardsson.
Så det finns en viss ödmjukhet också. Det är en uppenbar risk för stora föreseningar när det gäller flygplatsen i Sälen men skidaktörerna har tålamåd – även om projektet drar ut på tiden
– Ja, jag vet ju vad vi får får gott sen så jag har inga problem med att vänta lite, säger Bo Halvardsson från Skistar.