Redan i februari förra året slutade det bolag som flyger inrikessträckan mellan Sveg och Arlanda att mellanlanda i Mora som sedan dess stått utan reguljärflyg, med mycket klagomål från framförallt det lokala näringslivet som följd.
Och i november lade bolaget som flugit Borlänge-Malmö ner den sträckan med resultatet att Dalarna nu står helt utan reguljärflyg. Bara en del säsongsbetonat charterflyg för skid- och badturister använder flygplatserna i Borlänge och Mora.
– Det är så klart bekymmersamt, säger Anders Mjöberg som är vd för Dalaflyget AB som driver flygplatserna i Mora och Borlänge.
Starta klippet ovan för att höra Anders Mjöberg berätta om hur de jobbar vidare nu.
30 miljoner kronor om året
Driften av de båda flygplatserna kostar 30 miljoner kronor om året, och pengarna kommer i princip helt från Dalarnas skattebetalare – 50 procent från Region Dalarna, tidigare landstinget Dalarna, och 50 procent från kommunerna Mora, Borlänge och Falun.
”Tillgängligheten väldigt viktig”
Men Anders Mjöberg menar att flygplatserna är viktiga för samhället även om det inte finns reguljärt passagerarflyg.
– Det är en tillgänglighetsfråga, en fråga om samhällsnytta. Vi har alltifrån försvarsmaktens övningsbehov, vi har sjukvårdstransporter och organtransporter. Det kan rädda människoliv, säger han och fortsätter:
– Vi har brandflygets behov som aktualiserades i somras, inventering av vilt, och framförallt näringslivet som har nytta av ett fungerande regionalflyg. Tillgängligheten är väldigt viktig idag, och med alla dessa parametrar i beaktande så gör vi en ganska stor samhällsnytta.