Kommunerna tog över ansvaret för avfallsstationerna efter nyår. Sedan dess har återvinningsbolaget Nodava, som bland annat hanterar avfall i Mora-, Orsa- och Älvdalens kommuner, sett att avfallet i till exempel turistorten Idre varit mer än väntat – och inte tillräckligt bra sorterat.
– Första veckorna var lite kaotiska, säger Annika Wikholm, projektledare vid Nodava, och syftar till avfallet som vällde över behållarna vid avfallsstationerna.
Vad har den stora utmaningen varit? Felsorterat avfall eller mängden?
– Mängden skulle jag säga. Det har varit mycket överfulla behållare men vi har försökt åtgärda det så snart som möjligt med hjälp av våra entreprenörer, säger Annika Wikholm.
Uppmaningen: Gå runt behållaren
Avfallsmängderna beror delvis på att många turister rör sig i fjällområdet, men Nodava menar att även lokalbor bidrar till felsorteringen.
Nu har fler behållare ställts ut, bland annat vid skidanläggningen Himmelfjäll, och förhoppningen är att mer information och en ny e-tjänst ska stävja avfallsbergen.
– Ser man att det är fullt på framsidan, gå runt behållaren och se ifall det finns plats i andra nedkast. Ställ det inte framför behållaren bara, säger Annika Wikholm på Nodava.
”De är fruktansvärt dåliga” – Idrebon Kjell Knutsen tycker turisterna är dåliga på att slänga avfall. Se mer i videoklippet.