Falun Borlänge regionen fick i våras i uppdrag att utreda förutsättningarna för fortsatt verksamhet på Dala Airport. Den rapport som nu presenterats visar på stora svårigheter i att sia om hur den framtida driften ska se ut. Om det blir någon framtida drift vill säga.
– Det är jättesvårt att förutspå vad som faktiskt kommer att hända, säger Eva-Lena Palander, vd för Falun Borlänge regionen.
Det går inga reguljära flyg från flygplatsen i dagsläget och även om näringslivet är positivt till en regional flygplats så är det svårt att få verksamheten kommersiellt gångbar som läget är. Chartertrafiken har i sin tur varit obefintlig under pandemin.
Däremot nyttjas flygplatsen desto flitigare av föreningar och bolag och samhällsviktiga aktörer.
– Det är sjukvård, brandflyg, polis försvaret som använder flygplatsen, som kanske inte syns så ofta utåt, säger Eva-Lena Palander.
Joakim Storck (C), kommunstyrelsens ordförande i Falun och ordförande i Falun Borlänge regionen säger i ett pressmeddelande att han inte förespråkar avveckling.
– Men det är nu upp till ägarna att ta beslut om fortsättning, säger Joakim Storck.
– Jag delar Joakims uppfattning. Vi har ett avtal fram till 2025 och det gäller. Nu får vi ta hem frågan till kommunerna men också föra dialog med Region Dalarna som är den tredje ägaren, säger Jan Bohman (S), kommunstyrelsens ordförande i Borlänge.
Dala Airport är ett kommunalt bolag som ägs av Region Dalarna samt Borlänge och Falu kommun.
Rapporten pekar på tre alternativ för Dala Airport.
• Fortsatt drift med både passagerartrafik och samhällsviktig verksamhet
• Fortsatt drift med bara samhällsviktig verksamhet
• Nedläggning