Vart tredje samtal till 112 rings i onödan – stor belastning för personalen i Falun

Uppdaterad
Publicerad

Ungefär en miljon av alla samtal till SOS Alarms nummer 112 är anrop i onödan. Det ger en enorm belastning som bara ökat för personalen de senaste åren.

En tredjedel av alla samtal som personalen på 112 tar emot är allt annat än nödsamtal. Frågor om hur och var kan man förnya sitt pass samt hur lång tid tar det för just SOS Alarm att svara på en nödsituation är bara ett par av de frågorna som kommer in från allmänheten till larmnumret.

Under hösten har mängden samtal ökat ännu mer.

Bara nödsituationer

Även falska larm förekommer, men inte alls i samma mängd som felringningar.

– Vi måste ta vårt ansvar som medborgare. Man ringer på 112 när man verkligen är i nödsituation, och använder resurserna på ett förnuftigt sätt, säger Christian Cassepierre, gruppchef på SOS Alarm i Falun.

Starta videon för att höra mer om arbetsbelastningen på 112.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.