– Vi på Länsstyrelsen har i vårt yttrande ställt oss helhjärtat bakom klimatinvesteringen. Det ligger ett imponerande arbete bakom den ansökan som Malung-Sälens kommun har lämnat in, säger Maria Saxe, energi- och klimatstrateg på Länsstyrelsen i Dalarnas län i ett pressmeddelande.
LÄS MER: 48 miljoner till Västerdalsbanan
I projektet ingår en upprustning av tågsträckan Malung-Malungsfors och uppbyggandet av en omlastningsterminal i Malungsfors.
”Fantastiskt roligt”
– Det är fantastiskt roligt att vi får stöd till en sådan här åtgärd som är bra för miljön, för utvecklingen av hela Västerdalarna och tågtrafiken på Västerdalsbanan, säger Hans Unander, kommunalråd i Malung-Sälens kommun i sitt pressmeddelande.
– Vi får nu en möjlighet att köra klimatsmarta tåg till och från Malungsfors lastade med sågade trävaror, flis och annat. Det möjliggör även för skogsägarna att transportera timmer framöver. Och det kommer att märkas på hela Dalarnas samlade koldioxidutsläpp, säger Unander.
8.000 ton koldioxid besparas
Att ta upp godstrafiken innebär, enligt Naturvårdsverket, en årlig besparing på 8.000 ton koldioxid och cirka 7.560 färre lastbilar efter Vasloppsvägen.
– Att skifta transporter av timmer, sågat virke, cellulosaflis och bränsleprodukter från lastbil till tågtrafik är ett viktigt klimatsteg för hela Dalarna. Därför vill vi gratulera kommunen till den här framgången, säger Maria Saxe.
Det här är det enskilt största klimatklivsstöd som delats ut i Dalarna.
Klimatklivet
Klimatklivet är en del av statsbudgeten för 2017. Totalt fördelas 3,5 miljarder kronor under perioden 2015-2020, vilket tillsammans med stödmottagarnas investeringar innebär 8 miljarder till klimatåtgärder på lokal nivå.
Länsstyrelsen har i uppdrag att hantera ansökningarna till Klimatklivet, medan Naturvårdsverket fattar beslut om vilka investeringar som ges stöd.
Pengarna går till klimatinvesteringar i exempelvis i kommuner, företag, bostadsrättsföreningar eller landsting.
Källa: Länsstyrelsen Dalarna