Sågverket i Fiskarheden har skrivit ett avtal med ett tågföretag att flytta över större delen av sina virkestransporter till järnväg och tillsammans vädjar de nu till Trafikverket att riva upp nedläggningsbeslutet.
– Det här är på riktigt, säger Olle Larsson vd vid Fiskarhedens trävaru.
Det är bara drygt en månad sedan Trafikverket beslutade att upphöra med underhållet på Västerdalsbanan mellan Äppelbo och Malung och stationsområdet i Malung skottades av för – som det såg ut då – kanske sista gången.
I dag har sågverket i Fiskarheden lite längre norrut oväntat skrivit ett avtal med ett tågföretag om att flytta över större delen av virkestransporterna från lastbil just till järnväg och till Västerdalsbanan.
– Vi har fått en aktör som ställt upp och gett oss en affärsmässig uppgörelse, säger Olle Larsson.
Företaget är RushRail som i dag transporterar timmer på den södra delen av Västerdalsbanan.
– Det handlar alltid om priset. Kan man inte presentera ett pris som någon vill köpa för får man aldrig sälja något, säger Peller Bjurman, försäljningschef vid RushRail som menar att det hittills varit för dyrt att frakta gods på Västerdalsbanan.
Det handlar nu om att få ett klartecken från Trafikverket om att öppna trafiken på norra delen av på Västerdalsbanan igen. I beslutet om att upphöra med underhållet öppnade ändå Trafikverket för att ändra sitt beslut om någon aktör ville trafikera järnvägen mellan Äppelbo och Malung.
Det här skulle också betyda att själva rälsen räddas från att rivas upp. Trafikverket ska inom tre år besluta om upprivning av rälsen norr om Äppelbo om inte banan trafikeras innan dess.
Men om godstrafiken ska komma igång handlar det nu också om en restaurering av den gamla virkesterminalen i Malungsfors lite norr om Malung som inte använts på många år.
Marken där ägs i dag av Malung-Sälens kommun. Området måste troligen asfalteras och trafikverket måste rusta själva banvallen där samt åter sätta ut bommar och trafikljus som tagits ner norr om Malung.
– Frågan ligger nu hos samhället så att det finns en bana att åka på. Vi är då beredda att köra inom tre månader eller åtminstone innan nyår, säger Pelle Bjurman vid RushRail.
Blir det ett ja ska mellan tre och fem fullastade tåg med trävaror fraktas från Malungsfors varje vecka – något som kommer att ersätta 15 långtradare om dagen från sågverket i Fiskarheden.
Totalt ska 220.000 kubikmeter sågade trävaror fraktas på järnväg i framtiden av sågverkets produktion som omfattar 330.000 kubikmeter om året.
Två tredjedelar av produktionen som mestadels går på export är alltså tänkt att flyttas över till järnväg.
I dag fraktas virket vidare ut i världen från hamnar vid ostkusten och tanken är att i framtiden frakta godset med järnväg till hamnarna i Orrskär utanför Söderhamn, Gävle och Norrköping.
– Vi har ju ett miljömässigt ansvar också, säger Olle Larsson. Dessutom är det ju tryggare för oss om vi har järnvägen som bas för våra transporter.
Det är verkligen i allra sista stund som nu hoppet tänds för fortsatt tågtrafik på hela Västerdalsbanan, efter åratal av tröstlösa försök att rädda trafiken.
– Det här är på riktigt. Vill Trafikverket öppna virkesterminalen i Malungsfors så är vi beredda på att köra, säger Olle Larsson vid Fiskarhedens trävaru.