I december 2011 gick det sista persontåget från Malung till Borlänge. Dessförinnan hade flera försök gjorts att få fjällturister att ta tåget till Malung, för att sen fortsätta med buss upp till Sälen.
Men få var intresserade av det och i takt med att den vanliga persontrafiken också minskade, så var en nedläggning enda alternativet.
De två senaste åren har heller ingen godstrafik körts på sträckan Rågsveden – Malung. Banan är i stort behov av underhåll men där går för närvarande ingen trafik alls.
– För att höja kvaliteten i järnvägssystemet behöver vi koncentrera våra resurser till de järnvägar som har stor betydelse för persontrafik och godstrafik, istället för att underhålla banor där det knappt finns någon efterfrågan, säger Ingemar Frej, chef för Trafikverkets Region Mitt.
Dessutom vill Trafikverket lägga ner en sex kilomter lång sträcka mellan Lomsmyren och Vika i Mora. Där kördes tidigare tågtransporter med massaved.
– Vi bedömer att konsekvenserna av att lägga ned de här två banorna blir mycket begränsade och får inga konsekvenser för miljö eller trafiksäkerhet, säger Ingemar Frej.
I Gävleborg vill Trafikverket lägga ner de cirka 5 km långa spåren Hamrångefjärden-Norrsundet samt Sandarne-Stugsund utanför Söderhamn.
Det går idag inga tåg på sträckorna som senast trafikerades 2011 och för år 2014 har inget tågföretag ansökt om tider i spår på sträckorna.
Utredningen med förslaget kommer nu att gå på remiss med sikte på att Trafikverket ska kunna fatta beslut före årsskiftet.