Alla transporter som väger över 100 ton måste idag köras från anläggningen i Ludvika med tåg. I dagsläget har företaget möjlighet att skicka gods via järnväg en gång i veckan, något som snart inte kommer att räcka.
– Vi har en bra dialog med inblandade parter, men det behöver bli verkstad, vi behöver få saker att hända, säger vd Tobias Hansson.
Liknande problem i hela landet
Enligt Svenskt Näringslivs företagspanel ser en fjärdedel av svenska företag utmaningar kring inkommande och utgående godstrafik. Det är framförallt underhållet på Sveriges järnvägsnät som är eftersatt.
– Vi måste skapa rätt förutsättningar för företagen. Det är inte rimligt att de tvingas justera produktionskapacitet eller inte kan ha den tillväxttakt de skulle kunna ha, säger Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv.
Andra storbolag ser problem
Även SSAB, som transporterar stålämnen mellan anläggningen i Luleå och Borlänge via järnväg, upplever idag störningar vad gäller järnvägsinfrastrukturen. Där finns också en oro för framtiden.
– Framåt ser vi att det kan uppstå utmaningar i transportkapaciteten, till framför allt kontinentala Europa. Järnvägsnätet på den svenska sidan riskerar att bli en flaskhals som behöver åtgärdas, säger Per Amund Ruth, chef för försörjningskedja i affärsområde Sverige, SSAB Europa.