Tänk dig att den fullastade timmerbilen på 60 ton eller den fulla bussen du sitter i på väg till jobbet körs av en förare som inte lärt sig att hantera fordonet i halt väglag. Så ser verkligheten ut i dag. Blivande yrkesförare får ingen riskutbildning på halkbana för att lära sig hantera svåra trafiksituationer. Samtidigt var 650 lastbilar under 2014 inblandade i vältolyckor.
– Det måste vara ett tankefel hos myndigheterna som inte infört riskutbildning för yrkesförare, säger Hans Moberg, vd för NTF Dalarna.
Sverige är det enda landet i norden som inte har obligatorisk riskutbildning för blivande yrkesförare. Och NTF jobbar nu med att försöka få till en ändring så att riskutbildningen för yrkesförare ska bli den samma som för personbil och mc.
– Det är en väldigt bra erfarenhet med halkkörning för sen när man börjar jobba som yrkesförare har man fått prova på och vet hur man skall handskas med fordonet, säger Kajsa Bergström blivande yrkesförare.