Benjamin Nørskov har under tre års tid porträtterat epatraktorer tillsammans med dess ägare i Sverige. Foto: Benjamin Nørskov, Bizz Sjöblom/SVT

A-traktorn i fokus när fotografen Benjamin Nørskov ställer ut på Hälsinglands museum

Uppdaterad
Publicerad

Dokumentärfotografen Benjamin Nørskov är född i Sverige men uppvuxen i Danmark. När han började intressera sig för att göra ett fotoprojekt i Sverige fastnade han för A-traktorn. Nu ställer han ut ett femtiotal fotografier på Hälsinglands museum.

Totalt har Benjamin Nørskov porträtterat runt 200 A-traktorer i Sverige med respektive ägare. Då det inte finns någon motsvarighet till A-traktorn i Danmark fascinerade den direkt Benjamin.

– De modifierar bilen så mycket att det blir som ett tonårsrum de kör runt i. Så man kan verkligen se att bilen och personen som äger den passar ihop. Att se den relationen mellan den unga personen och epatraktorn var det som fångade mig, säger Benjamin Nørskov.

A-traktorer

Pågår till januari

Flertalet av fotona är tagna i Gävleborg. Personerna på fotona har Benjamin oftast hittat genom sociala medier, men många gånger har han även stannat fordonens ägare och frågat om han fått fotografera dem.

– När jag var Ljusdal hade jag bara kamperat lite med min bil, och så körde en kille förbi och frågade: ”När ska du fotografera min epa då?”, för han hade sett att jag körde runt och fotograferade andra. Det var precis när solen höll på att gå ned, så det blev en jättefin bild, säger Benjamin Nørskov.

När solen precis var på väg att gå ned över Ljusdal fångade fotografen Benjamin Nørskov ett gäng ungdomar och en A-traktor på bild efter ett spontant möte. Foto: Benjamin Nørskov

Utställningen på Hälsinglands museum pågår från 20 augusti till 29 januari. Spana in delar av utställningen i klippet.

Vad är en A-traktor?

A-traktor är i Sverige en bil som man har kapat och har fått växlarna spärrade.

När Trafiksäkerhetsverket i mitten av 1970-talet skulle avskaffa möjligheten att nyregistrera en EPA-traktor, och att de redan rullande skulle få finnas kvar i en tre-års period men sedan skrotas bort, blev det en smärre folkstorm, som gjorde att de tvingades tänka om. Nyregistrering av EPA-traktorer förbjöds 31 mars 1975 men i stället tog A-traktorreglerna över helt, och en årlig besiktning infördes för de kvarvarande EPA-traktorerna.

Den principiella skillnaden mellan EPA- och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10% medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefodran. Säte för en eller två passagerare bredvid förare får dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behållas men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsäten inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.

Källa: http://www.epatraktor.n.nu/atraktor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

A-traktorer

Mer i ämnet