Totalt har Benjamin Nørskov porträtterat runt 200 A-traktorer i Sverige med respektive ägare. Då det inte finns någon motsvarighet till A-traktorn i Danmark fascinerade den direkt Benjamin.
– De modifierar bilen så mycket att det blir som ett tonårsrum de kör runt i. Så man kan verkligen se att bilen och personen som äger den passar ihop. Att se den relationen mellan den unga personen och epatraktorn var det som fångade mig, säger Benjamin Nørskov.
Pågår till januari
Flertalet av fotona är tagna i Gävleborg. Personerna på fotona har Benjamin oftast hittat genom sociala medier, men många gånger har han även stannat fordonens ägare och frågat om han fått fotografera dem.
– När jag var Ljusdal hade jag bara kamperat lite med min bil, och så körde en kille förbi och frågade: ”När ska du fotografera min epa då?”, för han hade sett att jag körde runt och fotograferade andra. Det var precis när solen höll på att gå ned, så det blev en jättefin bild, säger Benjamin Nørskov.
Utställningen på Hälsinglands museum pågår från 20 augusti till 29 januari. Spana in delar av utställningen i klippet.
Vad är en A-traktor?
A-traktor är i Sverige en bil som man har kapat och har fått växlarna spärrade.
När Trafiksäkerhetsverket i mitten av 1970-talet skulle avskaffa möjligheten att nyregistrera en EPA-traktor, och att de redan rullande skulle få finnas kvar i en tre-års period men sedan skrotas bort, blev det en smärre folkstorm, som gjorde att de tvingades tänka om. Nyregistrering av EPA-traktorer förbjöds 31 mars 1975 men i stället tog A-traktorreglerna över helt, och en årlig besiktning infördes för de kvarvarande EPA-traktorerna.
Den principiella skillnaden mellan EPA- och A-traktorn är att A-traktorn måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10% medan EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). Bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefodran. Säte för en eller två passagerare bredvid förare får dock finnas. Bilens ordinarie förarhytt eller karosseri ska behållas men måste i förekommande fall kortas av så att utrymmet bakom framsäten inte kan rymma passagerare eller gods. Denna typ av fordon kallas fortfarande i folkmun för EPA-traktor.