Person sitter i en blå A-traktor med dörren öppen på en parkeringsplats.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter reder ut oklarheterna gällande de nya reglerna för A-traktorer – eller vad de nu ska kallas framöver. Foto: Sanne Jeppe/SVT

Namnförvirringen efter regeländringen: ”Får man inte kalla det A-traktor?”

Uppdaterad
Publicerad

Ett efterlängtat besked från EU ledde till förvirring hos svenska medier – är det A-traktorer som får köra snabbare eller inte? Och får man ens kalla det EPA-dunk eller måste vi börja säga fartreducerat fordon-dunk?
SVT:s reporter Jacob Hede ger sig in i en språklig djungel och reder ut vad som egentligen gäller för framtidens motorburna ungdom.

Nyheten slog ner som en smäll från ett avgasrör tidigare i veckan. Att åldersgränsen för A-traktor inte alls höjdes från 15 till 16 år som vissa hade fasat för hamnade snart i skymundan.

I stället hamnade fokus på att ungdomar kan få möjligheten att ta ett så kallat B1-körkort och därmed köra snabbare, 45 kilometer i timmen i stället för dagens 30 kilometer i timmen.

Gladdes åt beskedet

Beskedet togs emot med glädje hos många med bilintresse.

– Det kommer underlätta i trafiken, sa Frida Karlsson som läser fordonsprogrammet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna till SVT Nyheter Sörmland.

Begreppsförvirring

Men exakt vad det är som får köras i 45 kilometer i timmen visade sig snart missförstås av såväl flera medier som bilförare i alla åldrar. En A-traktor får nämligen inte längre vara en A-traktor om den ska gå i 45 kilometer i timmen, trots att det kanske rent fysiskt är samma modifierade personbil som i dag strögar runt i 30 kilometer i timmen.

– Hur de ska se ut har vi inte svar på än, men vår ambition är att det ska gå att kunna modifiera A-traktorer till den här nya typen av fordon. Jag ser inte något annat alternativ, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Han bekräftar att det är troligt att de flesta av dagens A-traktorer kommer att kunna justeras så att de kan köra snabbare, undantaget från fordon över 2,5 ton som inte får framföras med B1-kort. Men vad fordonen kommer att kallas i stället är ännu oklart.

I klippet ovan försöker SVT:s reporter Jacob Hede och Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson reda ut namnförvirringen.

Nya regler för fartreducerade fordon

Högre hastighet

Förslaget – som väntas klubbas i EU inom kort – innebär att 15-åringar i Sverige tillåts ta B1-körkort och därmed får köra ”fartreducerade bilar” i upp till 45 kilometer i timmen.

Hårdare krav

För att få B1-körkort krävs ett teoriprov och en avklarad uppkörning. Båda har fokus på att framföra en personbil, till skillnad från dagens AM-körkort som ofta kallas ”moppekort” och inte kräver någon uppkörning.

Ny maxvikt

Exakt vilka regler som kommer att gälla för själva fordonen är inte klart än. Det kommer Transportstyrelsen utreda först. Men klart är redan att fordon som väger mer än 2 500 kilo inte får framföras med B1-kortet. Att bygga om lastbilar till flådiga EPA-åk är det alltså slut med.

Hinner bli vuxna

Få av dagens motorburna ungdom kommer dock att beröras av förändringen. De nya reglerna tros börja gälla år 2029 och då har de flesta av dem hunnit skaffa vanliga B-körkort för personbil.

Det är ännu oklart vad som kommer att hända med A-traktorn. Troligen kommer den inte att avskaffas, i alla fall inte under en övergångsperiod.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.