Nyheten slog ner som en smäll från ett avgasrör tidigare i veckan. Att åldersgränsen för A-traktor inte alls höjdes från 15 till 16 år som vissa hade fasat för hamnade snart i skymundan.
I stället hamnade fokus på att ungdomar kan få möjligheten att ta ett så kallat B1-körkort och därmed köra snabbare, 45 kilometer i timmen i stället för dagens 30 kilometer i timmen.
Gladdes åt beskedet
Beskedet togs emot med glädje hos många med bilintresse.
– Det kommer underlätta i trafiken, sa Frida Karlsson som läser fordonsprogrammet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna till SVT Nyheter Sörmland.
Begreppsförvirring
Men exakt vad det är som får köras i 45 kilometer i timmen visade sig snart missförstås av såväl flera medier som bilförare i alla åldrar. En A-traktor får nämligen inte längre vara en A-traktor om den ska gå i 45 kilometer i timmen, trots att det kanske rent fysiskt är samma modifierade personbil som i dag strögar runt i 30 kilometer i timmen.
– Hur de ska se ut har vi inte svar på än, men vår ambition är att det ska gå att kunna modifiera A-traktorer till den här nya typen av fordon. Jag ser inte något annat alternativ, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Han bekräftar att det är troligt att de flesta av dagens A-traktorer kommer att kunna justeras så att de kan köra snabbare, undantaget från fordon över 2,5 ton som inte får framföras med B1-kort. Men vad fordonen kommer att kallas i stället är ännu oklart.
I klippet ovan försöker SVT:s reporter Jacob Hede och Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson reda ut namnförvirringen.
Nya regler för fartreducerade fordon
Högre hastighet
Förslaget – som väntas klubbas i EU inom kort – innebär att 15-åringar i Sverige tillåts ta B1-körkort och därmed får köra ”fartreducerade bilar” i upp till 45 kilometer i timmen.
Hårdare krav
För att få B1-körkort krävs ett teoriprov och en avklarad uppkörning. Båda har fokus på att framföra en personbil, till skillnad från dagens AM-körkort som ofta kallas ”moppekort” och inte kräver någon uppkörning.
Ny maxvikt
Exakt vilka regler som kommer att gälla för själva fordonen är inte klart än. Det kommer Transportstyrelsen utreda först. Men klart är redan att fordon som väger mer än 2 500 kilo inte får framföras med B1-kortet. Att bygga om lastbilar till flådiga EPA-åk är det alltså slut med.
Hinner bli vuxna
Få av dagens motorburna ungdom kommer dock att beröras av förändringen. De nya reglerna tros börja gälla år 2029 och då har de flesta av dem hunnit skaffa vanliga B-körkort för personbil.
Det är ännu oklart vad som kommer att hända med A-traktorn. Troligen kommer den inte att avskaffas, i alla fall inte under en övergångsperiod.
Källa: Transportstyrelsen