I bild till vänster: Robert Mohlin, VD på Mohlins bussar, sitter i förarsätet på en buss. I bild till höger: en buss som kolliderat med ett tåg vid en järnvägskorsning.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Robert Mohlin från Mohlins bussar rasar mot Trafikverkets bristande halkbekämpning. Vid bussolyckan i Harmånger var vägen som en skridskobana. Vid fototillfället hade grusbilen dock varit på plats. Foto: Lari Honkanen/SVT

Bussbolagets kritik efter olyckan i Harmånger: ”Halkbekämpningen brister”

Uppdaterad
Publicerad

Den morgonen när en buss blev påkörd av ett tåg i Harmånger var väglaget glashalt och ingen grusbil hade sandat. Nu kritiserar bussbolaget Mohlins bussar Trafikverkets regelverk som säger att det måste snöa klart innan grusbilen sätts in.

– Vi har vägar som är mer lämpade för skridskoåkning än för linjetrafik, konstaterar Robert Mohlin, VD för Mohlins bussar.

Men olyckan i Harmånger är bara den mest dramatiska konsekvensen av ogrusade vägar. Den vanligaste följden är inställda bussturer. Robert Mohlin uppger att bolaget bara under december och januari fått ställa in runt 1 500 bussturer runt om i landet.

– Kunder och skolor är förbaskade på oss, men vad ska vi göra när vi inte kan köra på vägarna, undrar Robert Mohlin.

Robert Mohlin berättar att bolaget ibland sett sig nödgat att själva bekosta grusning, för att Trafikverkets regelverk hindrar åtgärder medan snöfall pågår. Han menar att man inte kan vänta i flera timmar på att det ska sluta snöa.

– Barn behöver ta sig till och från skolan, och vuxna till och från jobbet, säger Robert Mohlin.

Trafikverket lovar att träffa bussbolaget

Carl Magnusson, är enhetschef på Trafikverket för vägunderhåll i Gävleborg. Han menar att det är trafikmängden som avgör hur fort en väg ska halkbekämpas. Trafikverket delar in de statliga vägarna i klasser från ett till fem, där vägklass ett har högsta prioritet.

– Vi har ju haft en ganska besvärlig vinter hittills, med flera omgångar med underkylt regn, säger Trafikverkets Carl Magnusson, enhetschef på vägunderhåll för Gävleborg.

Väg 781 där olyckan skedde har klass fem. Enligt Trafikverkets regelverk får det ta upp till sex timmar för plogbilen att ploga en sträcka med vägklass fem efter att det kommit tre centimeter snö, säger Trafikverkets Carl Magnusson

– Vi har inga fler sandningsresurser än de lastbilar som plogar vägarna. Det är inte så att det står bilar och är reda att åka ut på vad som helst, säger Trafikverkets Carl Magnusson.

Klicka på videon ovan och hör bussbolagets kritik!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.