Men olyckan i Harmånger är bara den mest dramatiska konsekvensen av ogrusade vägar. Den vanligaste följden är inställda bussturer. Robert Mohlin uppger att bolaget bara under december och januari fått ställa in runt 1 500 bussturer runt om i landet.
– Kunder och skolor är förbaskade på oss, men vad ska vi göra när vi inte kan köra på vägarna, undrar Robert Mohlin.
Robert Mohlin berättar att bolaget ibland sett sig nödgat att själva bekosta grusning, för att Trafikverkets regelverk hindrar åtgärder medan snöfall pågår. Han menar att man inte kan vänta i flera timmar på att det ska sluta snöa.
– Barn behöver ta sig till och från skolan, och vuxna till och från jobbet, säger Robert Mohlin.
Trafikverket lovar att träffa bussbolaget
Carl Magnusson, är enhetschef på Trafikverket för vägunderhåll i Gävleborg. Han menar att det är trafikmängden som avgör hur fort en väg ska halkbekämpas. Trafikverket delar in de statliga vägarna i klasser från ett till fem, där vägklass ett har högsta prioritet.
– Vi har ju haft en ganska besvärlig vinter hittills, med flera omgångar med underkylt regn, säger Trafikverkets Carl Magnusson, enhetschef på vägunderhåll för Gävleborg.
Väg 781 där olyckan skedde har klass fem. Enligt Trafikverkets regelverk får det ta upp till sex timmar för plogbilen att ploga en sträcka med vägklass fem efter att det kommit tre centimeter snö, säger Trafikverkets Carl Magnusson
– Vi har inga fler sandningsresurser än de lastbilar som plogar vägarna. Det är inte så att det står bilar och är reda att åka ut på vad som helst, säger Trafikverkets Carl Magnusson.
Klicka på videon ovan och hör bussbolagets kritik!