– Det är en buss som slagit i farthindret här, säger Jimmy Dyrebrant, parkarbetare som går och kastar ut sand längs oljespåren på Redargatan.
Det är inte första gången du gör det här?
– Tyvärr inte, bussarna är för låga, eller så är farthindret för högt.
Hindret är till för att stoppa personbilar att gena mellan Öster och Gävlestrand, men det är tänkt att bussarna ska kunna passera.
Så är det bussarna eller hindret det är fel på? Vi frågar Henrik Nyquist, kommunikationschef på Vy bussar som kör trafiken.
– Det är säkert inget fel på hindret och inte våra bussar eller förare heller. Men det som fungerar i teorin fungerar inte alltid i praktiken. Hindret är lite olyckligt placerat i en böj vilket gör att det blir lite svårt att komma helt rätt med en stor buss, säger Henrik Nyquist.
När SVT är på plats efter olyckan passerar ytterligare några bussar. Med små marginaler. Lite senare öppnas bussen till den nybyggda passagen bredvid. Det här är andra gången på en månad som en buss körs sönder på hindret som byggts av kommunen. Men hindret har byggts om och modifiereat minst tio års tid.
Man tänker ”hur svårt kan det vara”?
– Ja, det förstår jag, säger Marie Grew, trafikplanerare på Gävle kommun. Men vi tycker att vi har hittat en lösning som ska fungera. Men trots det är det en som kört på igen.
Ska man skratta eller gråta åt det här?
– Det måste kosta jättemycket pengar, så gråta skulle jag göra, säger Eva Lättman Löfgren som passerar korsningen dagligen när hon är ute och går.
– Det är ju miljöförstöring också eftersom det hamnar massor med olja i backen, och den är inte lätt att få upp heller, säger Jimmy Dyrebrant.
– Ja, om det inte fungerar den här gången så finns det inte så många alternativ kvar än att ta bort hindret helt och hållet, säger Marie Grew.