– Det finns ju många orsaker. Den största är ju att det saknas mitträcke på en del av sträckan. Andra är höga hastigheter och att man som förare inte är koncentrerad på själva körningen utan sysslar med annat, säger Gunnar Lööf, insatsledare på Norrhälsingeräddningstjänst.
Förutom de elva olyckorna med dödlig utgång på sträckan har det varit drygt etthundra olyckor där människor har skadats.
E4-sträckan mellan Vattrång och Gnarp är den sista sträckan på E4 från Helsingborg till Sundsvall som inte är motorväg eller en sträcka med mitträcken. Pengar finns avsatta till en ombyggnad och det var meningen att den skulle börja byggas om förra året. Men problem uppstod och planerna måste göras om, så nu kommer byggnationen inte igång tidigast en bit in på 2020-talet. Det här ser man från räddningstjänsten som ett bekymmer.
– Förseningen kan betyda att människor kan få sätta livet på spel, säger Gunnar Lööf.