Det blir verkligen helt tyst när den tunga lastbilens dieselmotor stängs av och alla drift sker i stället genom elmotorn . Det här projektet som pågått ett år nu har väckt uppmärksamhet i hela världen och under onsdagen samlades forskare och tekniker för att utvärdera elvägen och samtala om hur man kan ta projektet ett steg till.
– Vi får förfrågningar från Chile, Brasilien och Kina, säger Hasso Grünjes, chef för eHighway Siemens.
– I Indien vill man göra en provsträcka mellan Dehli och Bombay, det är kanske lite för stor utmaning just nu, men man är väldigt intresserad av den här teknologin i övriga världen.
El mellan Borlänge och Gävle
Den tvåkilometer långa teststräckan är den första i sitt slag och man hoppas kunna förlänga och elektrifiera hela vägen mellan Borlänge och Gävle hamn om några år.
– Det är det målet vi jobbar emot, säger Magnus Ernström, projektledare på Region Gävleborg. Vi har kommit en bit på väg, men vi måste testköra ett tag till. Det var en liten för mild vinter i vintras för att kunna dra några slutsatser. Men vi ser framför oss att bygga ut det här hela vägen mellan Borlänge och Gävle.
– Det fungerar alldeles utmärkt, vi har åkt här fram och tillbaka med lite olika last och så också för att testa, säger Hans Eriksson som är testchaufför för projektet.
Följs av hela världen
Så de här två kilometrarna utanför Sandviken följs av hela världen just nu?
– Ja, det tycker jag man kan säga, säger Hasso Grünjes.
– Det kommer mycket folk från olika länder hit för att del av den här teknologin, det här kan blir nästa ”big thing”.