studenter

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Arkivfoto: Glada studenter sommaren 2024. Personerna på bilden har ingenting med reportaget att göra. Foto: Rikard Berglin / SVT

Kritik mot ABC-gruppen – så pressar säljarna eleverna till att köpa dyra studentmössor

Publicerad

ABC-gruppen säger sig ha 50 procent av marknaden för studentmössor i Sverige. Två elever som SVT talat med beskriver företagets mössprovning i Gävle som en gisslansituation där man inte fick lämna rummet innan man påbörjat en beställning.

På många gymnasieskolor sköts allt som rör studenten och firandet däromkring av så kallade studentkommittéer. Ett led i ABC-gruppens försäljning är att teckna avtal med kommittéerna. Elever i kommittéerna erbjuds dessutom ekonomisk ersättning – 300 kronor enligt företaget – för att marknadsföra företaget till sina skolkamrater.

– Det handlar om ett informationsarbete där vi tillsammans med elevkåren ser till att skolan och eleverna får den information som krävs. Det kan röra sig om affischering på skolan till exempel, säger Jesper Knutson, pressansvarig på ABC-gruppen.

Studenten i Gävleborg

Elev: Hetsade oss till köpa

Mössprovningen i fråga skedde på ett hotell och skolan som sådan har inget avtal med ABC-gruppen. Eleverna som SVT talat med vill vara anonyma för att inte riskera att hamna i konflikt med sina skolkamrater – som får ekonomisk ersättning från ABC-gruppen.

Avtalen med studentkommittéerna innehåller även skräddarsydda rabatterbjudanden för de enskilda gymnasieskolorna.

– Grejen med att fylla i en bekräftelse för påbörjad beställning blir då att låsa sina rabatter – för annars kommer man inte kunna ta del av dem. Man känner där och då att; följer inte jag deras anvisningar då är det kört för mig – då blir det jättedyrt helt plötsligt, berättar en elev.

”Annars får ni ingen mössa”

Det de säger är alltså att ”går ni härifrån så får ni inte de här rabatterna”?

– Ja, ”Ni har bara nu på er. Det är unika rabatter bara för er skola. Ni måste göra det nu annars får ni ingen mössa”, typ.

Men det är väl klart att ni får lämna rummet om ni vill?

– Det var det som var så konstigt. Vi tänkte ”Man får väl bara gå?” Men när man fick börja testa mössor så var de på en och verkligen hetsade en så att man inte skulle få för sig att gå.

– Där och då ger det verkligen känslan av ett litet gisslandrama och att ni lämnar inte rummet innan ni har gått med på de här kraven.

ABC-gruppen: ”Allvarligt”

Jesper Knutson säger att elevernas upplevelse inte är representativ för företagets försäljningsmetoder.

– Det är väldigt allvarligt det du beskriver och någonting som överhuvudtaget inte ligger i linje med vårt sätt att arbeta, eller vårt sätt att bedriva försäljning.

Professorn om säljarnas psykologiska knep

Skärmen visar en webbplats med en bild av en studenmössa, medan mannen i blå skjorta sitter framför en ljus filt med växter i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är riktigt sunkigt”, säger Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi vid Karlstads universitet. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Studenten i Gävleborg

Mer i ämnet