Elever som SVT talat med liknar ABC-gruppens mössprovning vid en gisslansituation.
– Där och då ger det verkligen känslan av ett litet gisslandrama och att ”ni lämnar inte rummet innan ni gått med på de här kraven”, säger en av dem.
Eleverna uppger att om de inte påbörjade ett köp under den mössprovning som ABC-gruppen arrangerade så skulle de rabatter, som erbjöds just deras skola, gå om intet.
– Man känner att följer jag inte deras anvisningar så är det kört för mig – då blir det jättedyrt helt plötsligt, säger en elev.
Experten om säljknepet
Enligt Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi vid Karlstads universitet, är detta ett av flera psykologiska knep som försäljarna använder.
– Det kallas för scarcity – knapphet på svenska – det är nu jag måste nappa på det här annars försvinner erbjudandet. Det är nu eller aldrig.
ABC-gruppen erbjuder utvalda elever ekonomisk ersättning mot att de marknadsför företaget till sina kamrater. Något som inom psykologin kallas för socialt tryck.
– Man får känslan av att ”Jag kan inte balla ur, det blir dåligt för alla andra då”. Du kommer att sticka ut och förstöra, säger Per Kristensson.
– Det sista jag hör här är någon forma av konformitetsprincip. Om du lämnar rummet kommer du verkligen att sticka ut. Det kommer att märkas.
En av eleverna beskriver för SVT hur hela rummet stannade upp när han sa att han inte skulle beställa från ABC-gruppen.
– Hela klassen stelnade till. Förmodligen säger man det alla tänker.