Politikerna tycks vara överens om att en tågstations placering är mycket viktig för orten och kommunen, men vilken plats som är bäst är man dock oense om.
– Det här blir nog den största frågan under min politiska gärning, säger Jonas Holm (M), oppositionsråd.
Trafikverket har presenterat fyra alternativ för ett dubbelspår genom kommunen där det första följer nuvarande sträckning genom centrala Iggesund och Hudiksvall. Det andra alternativet är en ny sträckning väster om Iggesund, som då förlorar sin tågstation, och väster om Hudiksvall, med en ny tågstation i stadsdelen Furulund. Sedan finns två alternativ som är kombinationer av de föregående.
Central bebyggelse rivs
Nuvarande politiska majoriteten, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, vill behålla nuvarande sträckning trots att det kräver att centrala byggnader måste rivas för att ge plats åt ett dubbelspår, bland annat delar av stadshotellet, Kulturhuset som inhyser biblioteket och hälsocentralen.
– För mig är det nuvarande stationsläget det mest centrala, vi har gångavstånd från bostadsområden på öster, väster, norr och söder. Samtidigt utvecklar vi en ny stadsdel på Kattvikskajen (intill nuvarande tågstation, reds.anm) och då ligger den här stationen väldigt centralt, säger Mikael Löthstam (S), kommunalråd.
Många pratar om en barriäreffekt och buller, är du säker på att man vill bo i det nya bostadsområdet då?
– Uppsala är en större stad men se vad som har hänt med utvecklingen kring järnvägsstationen där, var vill folk bo? Det är i närheten av stationerna, säger Mikael Löthstam (S).
Orolig för barriäreffekt
Moderaterna har bland annat frågat pendlare och nu kommit fram till att de förordar det västra alternativet med en ny station i Furulund, samtidigt som stationen i Iggesund också blir kvar, alltså ett av kombinationsalternativen. Även Liberalerna och Kristdemokraterna har anslutit sig till samma linje.
– Ett centralt stationsläge är vi för, men i Furulund. Vi är en kuststad, vi har Kattvikskajen som kommer att exploateras. Att då dra en järnväg, som en barriär igen om det, då får vi inte den öppna kontakten med havet som vi tycker är viktig för en småstad som Hudiksvall, säger Jonas Holm (M), oppositionsråd.
Även Kristdemokraterna är rädda för en barriäreffekt med ett dubbelspår genom centrum, men tror inte att effekten blir densamma i Furulund.
– Nej, det tror jag inte. Hamnar det här finns det utvecklingsmöjligheter åt det här hållet, men det gör det inte om vi drar ett dubbelspår genom staden, säger Monica Stigås (KD)
250 yttranden till Trafikverket
Kommunstyrelsen har nyligen kritiserat Trafikverkets utredning för att vara bristfällig, något nu Trafikverket ska åtgärda med en uppdaterad version av miljö- och konsekvensbeskrivningen. I början av 2017 väntas Trafikverket fatta sitt beslut, innan det ska kommunen har kommit med sitt inspel. Byggstart kan ske tidigast 2024.
Att frågan är het har Trafikverket märkt genom att över 250 yttranden har kommit in efter utställningen och samrådet.
– Vi kan se ett mönster: Privatpersoner som bor i Hudiksvall förordar till stor del det västra alternativet, men de som bor i Hudiksvall men jobbar på annan ort föredrar det östra alternativet. På motsvarande sätt kan vi se bland företagarna, de som är tjänstemannaföretag förordar det östra alternativet och de med tyngre industri det västra alternativet. Det här visar hur komplext det är att välja ett alternativ norr om Idenor, säger Kenth Nilsson, projektledare på Trafikverket.
Överens om stationen i Iggesund
Vad som till slut avgör vilket alternativ Trafikverket beslutar sig för handlar om olika avvägningar, en samlad bedömning ska göras och där tas bland annat påverkan på samhällsekonomin med som en parameter.
Lättare blir det däremot att besluta om sträckan genom Iggesund, tror Kenth Nilsson.
– Där är känslan vi har att det östra alternativet är ett klart vinnande koncept.
Då blir en station i Iggesund kvar?
– Ja.