Alternativen som utretts är att dra nytt dubbelspår längs den nuvarande sträckan, ett västligt alternativ med station i Furulund och ett mittenalternativ med station vid Glysis. Se grafik i videon ovan.
Under tisdagen röstade kommunstyrelsen i Hudiksvall för att förorda mittenalternativet, vilket Hudiksvalls tidning var först med att berätta.
– För i princip alla städer så händer det mycket kring centrala stationslägen, säger Mikael Löthstam (S), kommunstyrelsens ordförande.
”Folk bor inte riktigt vid järnvägen”
Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna förespråkar det västliga alternativet.
Drabbar det inte pendlare?
– Titta på Uppsala, Stockholm och Sundsvall. Folk bor inte riktigt vid järnvägen, några få gör det. Jag förstår att man vill kunna gå till de företag vi har i stan men det handlar om inpendling, säger Lars Österberg (KD) och fortsätter:
– Ska du utpendla kommer du med bil eller i framtiden med kanske elsparkcykel, så jag tror att det är ett icke-problem med hur långt det är till stationen.
Trafikverkets beslut i frågan väntas komma våren 2023.