Det har varit många turer om dubbelspår på Ostkustbanan genom Hudiksvalls kommun. Trafikverket arbetar nu med att välja ett geografiskt område för ett framtida dubbelspår genom kommunen. Sträckningen löper från Enånger i söder och knappt 40 kilometer norrut via Hudiksvall till Stegskogen.
Banan är i dag enkelspårig och enligt Trafikverket är kapacitetsproblemen påtagliga och hastigheteten är begränsad.
Flera förslag på stationslägen
Trafikverket har tre förlag på stationslägen genom Hudiksvall – ett östligt alternativ i anslutning till befintligt resecentrum och ett västligt i höjd med Bergsjövägen i stadens västra utkant samt ett mittalternativ i Glysis-området.
I Iggesund finns två förlag på stationslägen – ett på landbro genom samhällets centrala delar och ett läge nära E4, cirka tre kilometer väster om samhället.
Samrådsperiod
På måndag startar samrådsperioden och pågår till den 18 mars i år, då presenteras samtliga alternativ. Samrådet genomförs digitalt till följd av pandemin.
– Här vill vi att alla ska ta chansen nu och verkligen lämnar sina synpunkter på förslagen, säger Peter Nyberg, projektledare på Trafikverket.
Efter genomfört samråd kommer inkomna synpunkter att sammanställas och behandlas i en samrådsredogörelse. Trafikverket kommer därefter, under vintern 2022/2023, att ta fram ett underlag för beslut för val av förslag.